Start-Up Stockholm startar snabbspår för nyanlända

Genom Tillväxtverkets utlysning Snabbspår för företagare fördelas cirka 16 miljoner kronor till 22 projekt för att bättre och snabbare värna om nyanländas kompetens och erfarenhet av företagande. Start-Up Stockholm har beviljats 1 miljon kronor för att stötta nyanlända som vill starta företag.

Start-Up Stockholm är Sveriges största rådgivningscentrum för kostnadsfri affärs- och innovationsrådgivning för personer i start- och tidig tillväxtfas. Genom projektet Start-Up International ska nyanländas möjligheter att få tillgång till affärsrådgivning och andra typer av stöd som främjar företagande öka. Målet är att fler företagare med utländsk bakgrund ska starta företag. Projektet är ett samarbete mellan Start-Up Stockholm och Nyföretagarcentrum i Lidingö, Sollentuna och Täby/Danderyd/Vallentuna.

”Det är viktigt att vi kommer i kontakt med de nyanlända i tidigt skede och att vi får en ökad regional samverkan kring frågor rörande företagande”, säger Wadih El-Achkar, VD, Start-Up Stockholm.

En av de största utmaningarna är att komma i kontakt med målgruppen, därför ska Start-Up Stockholm genom projektet öka närvaron och skapa aktiviteter i de områden där målgruppen bor och verkar genom att informera, engagera och supporta.

”Vi kommer även att söka förebilder som nyanlända kan identifiera sig med och erbjuda mentorprogram”, säger Veronica Eriksson, Verksamhetsledare på Start-Up Stockholm.

Att stötta deltagarna under tiden de deltar är självklart viktigt. Varje deltagare kommer att få tillgång till en affärsrådgivare som är dem behjälpliga att utveckla sin affärsidé. Start-Up Stockholms förhoppning är att under projekttiden komma i kontakt med 1 000 personer.

• företagare
  • nya företag
  • nyforetagande
  • nyföretagare
  • nyföretagar- och innovationsrådgivning
  • start-up bussen
  • snabbspår för företagare
  • nyanlända
  • start-up international

Start-Up Stockholm erbjuder personlig kostnadsfri nyföretagar- och innovationsrådgivning, metodutveckling och insatser för att främja företagande. 50 rådgivare finns på plats, som årligen tar emot över 4 000 stockholmare. Rådgivningen resulterar i 2 600 företagsstarter, vilket i sin tur leder till 1 400 livskraftiga företag, som omsätter mer än 600 000 kr per år.

Start-Up Stockholm i samarbete med Stockholms stad, Almi Företagspartner och SEB.