Globala startup communityn Startup Grind kommer till Almedalen 2:a juli

I år är det startups och entreprenörskap som är temat för Almedalen och veckan "avslutas" med ett globalt startup community event. På kvällen den 2:a juli arrangeras Startup Grind Almedalen för första gången. Som gäster finns bland annat Joshua Krammes, Global Community Developer på SoftLayer på plats och kvällens huvudgäst är Fredrik "Feffe" Andersson, Mr Almedalen och grundare av Miltton Labs. Startup Grind är ett globalt gräsrots community i startup världen som finns i 170 städer runt om i världen. I Sverige arrangeras det nästan månatligen Startup Grind events i Stockholm & Göteborg.

Vi vill ta den globala startup communityn till Almedalen, och ta Almedalen till den globala Startup Grind communityn. Det behövs fler möten i Almedalen designade för ett globalt samtal och som är tillgängliga för icke-svensktalande. På Startup Grind, som i startup världen i övrigt, så talar vi engelska och välkomnar både gäster och talare från hela världen. säger Jonas Almeling, director Startup Grind Sweden och grundare av Conneqtify som bygger mötesplatser och communitys för värderingbaserade samtal, co-creation och innovation.

Varje Startup Grind event har en eller flera gäster som intervjuas i ett "fireside chat" format. Syftet med dessa intervjuer är att skapa ett samtal där man går på djupet i en entreprenöriell historia. Bakom yta, success stories och framgångar så sliter alla entreprenörer hårt.

Kvällens huvudgäst är Fredrik "Feffe" Andersson. Han är mannen som på PRIME PR gjort rosévinet till drycken som alla beslutsfattare minglar med. Feffe är ett kommunikationsgeni och en av de mest passionerade och kreativa människor i det politiska Sverige med sina 20 års erfarenhet. Nu är han och hans nya team på väg att skapa ett nytt företag runt förändring och relationer - Miltton Labs - som beskrivs som ett "Uber för kommunikatörer".

Kvällens värdar är det globala molnföretaget SoftLayer och Företagarna, Sveriges största företagarorganisation. Startup Grind stöttas även av Impact HUB, SUP46, Connect Sverige, SISP - Swedish Incubators & Science Parks, SVCA - Svenska riskkapitalföreningen. YEoS Young Entrepreneurs of Sweden & Hjärna.Hjärta.Cash.

Vi är väldigt glada att vi kan samla så många av de viktigaste organisationerna i Sverige för att stötta och lyfta entreprenörer vid detta möte. Att vi dessutom får hit SoftLayer hela vägen från San Francisco visar hur intressant Sverige är som startupland.

Google for Entrepreneurs är globala sponsorer av Startup Grind

Foto: Dino Soldin

• Corporate Information

• almedalen 2015