Högteknologisk pelletsvärmare – miljövänligt & ekonomiskt effektivt

Innovation, miljötänk och prismedvetenhet. Det är de tre magiska ingredienserna till framgång. I alla fall för företaget HighTech Solutions. De tog dessa ingredienser och placerade dom i en container och vips, så hade de tagit fram en mobil uppvärmningsanläggning som både är miljövänlig och billig att använda. Vi på Stavdal är stolta över att ha detta innovativa företag som leverantör.

Pelletsvärmare av olika slag har funnits i årtionden. En naturprodukt som tillverkas nästan uteslutande av sågspån från sågverk och annan träindustri. En inhemsk och förnybar råvara som medför minimal miljöpåverkan vid eldning och som samtidigt är mycket billig i drift. HighTech Solutions är företaget som sett de många fördelarna med pelletsvärmare och vidareutvecklat den traditionellt fastmonterade produkten till en mobil lösning. Deras värmesystem består av en eller flera 20-fotscontainrar innehållande både pelletsmagasin och värmepanna.

– Vi är dom enda som får in 400 kW i en container så att värmesystemet blir mobilt, säger Thomas Gustafsson, VD på HighTech Solutions.

Passar alla
Värmesystemet finns i två varianter, en med varmluft och en med hetvatten och passar därför alla som behöver någon form utav värme. Från det lilla bygget till större industrier. Men värmesystemet passar kanske allra bäst för byggarbetsplatser tack vare att det är mobilt.
– Vi kan bygga mobila anläggningar i olika steg, allt från anläggningar som levererar 100 kW till de som levererar 1 mW, säger Thomas.

En annan fördel med produkten är att det förs en 24-timmarslogg över förbränningen tillsammans med online-övervakning via telefon eller dator. På så sätt kan man hela tiden ha full kontroll över förbränningen. Värmesystemet skickar också ut larm per sms. Det kan vara allt från rena driftkontroller till att pelletsen är på väg att ta slut.
– Om till exempel pelletsen är på väg att ta slut så larmar det, och då får både vi och pelletsleverantören veta att om åtta timmar krävs en påfyllning utav pellets, säger Thomas.

För användaren är det därför en mycket lättskött produkt som kräver minimalt med skötsel.
– Det är ju tänkt att det ska vara enkelt. Det är ju så med allt när det gäller bygg, det får aldrig stå still, det måste alltid fungera. Och vi har ju liksom byggt det för att det ska vara så. Enkel, bra teknik som fungerar och fyller det behovet som vi säger att den ska lösa på bygget helt enkelt. Och sen gör vi det miljövänligt och till en väldigt bra peng om man jämför med många andra uppvärmningsmetoder, berättar Thomas.

För bra för att vara sant
Dessvärre verkar många vara skeptiska till pelletsvärme. Både på grund av att pelletsvärmare sedan tidigare har ett dåligt rykte inom byggbranschen men också på grund av att det låter för bra för att vara sant.
– När det kommer till nyheter inom byggbranschen så är många platschefer rätt så konservativa vilket innebär att det ofta behövs några goda referenser för att det ska bli ett tänkbart alternativ, berättar Daniel Forsberg, säljare på Stavdal.

Thomas hoppas att fler kommer vilja prova och se hur väl produkten faktiskt fungerar.
– Jag tror, och har på gränsen till en religiös övertygelse, att det här är framtiden för mobil värme. Dels för den miljövänliga biten och dels för den ekonomiska. För det är ju helt enkelt dom bästa grejerna som finns just nu.

Stavdal satsar på pellets
HighTech Solutions har sedan många år tillbaka hjälpt Stavdal när det gäller hetvattenuppvärmning.
– Thomas Gustafsson, som är en av dom mest erfarna i byggvärmebranschen, hjälpte oss med utbildning och personal. Thomas var med oss i hela projektet, både på montage, projektering och service och sen dess har det fortsatt. HighTech Solutions har blivit en underleverantör som vi arbetar nära med kring framför allt hetvatten, säger Daniel Forsberg.

Stavdal har nyligen även hyrt ut HighTech Solutions värmesystem till Veidekkes stora projekt – Technology for Health utanför Huddinge Sjukhus. Byggnaden ska inhysa KTH:s skola för teknik och hälsa. Röda Korsets högskola, Karolinska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet och Södertörns Högskola.
– Vi har precis påbörjat montage på vårt första projekt med pellets i Stockholm. Extra roligt är det att Stavdal nu också kan lägga till energileverantör till våra övriga segment eftersom vi säljer en totallösning med maskiner, energi och service till hela projektet. Så nu är det upp till bevis och det ska bli spännande att se hur det fungerar i vinter, säger Daniel Forsberg.