Nu presenteras Nya Forenom

Nordens ledande leverantör inom långtidsboende, Forenom, förnyar sin varumärkesidentitet. Genom att stärka sitt varumärke svarar Forenom på förändringarna i boendebranschen och accelererar ytterligare sin snabba tillväxt i de Nordiska länderna.

Forenom har gått från att vara ett enmansföretag till att vara marknadsledande i Norden på 18 år. Utöver en stark organisk tillväxt har Forenom accelererat sin expansion genom nya förvärv, varav alla numera är under Forenoms varumärke. Nyligen förvärvade man bland annat StayAt Hotel Apartments och HS Apartments AB, vilket ökade Forenoms utbud i Sverige med ca 1200 inredda lägenheter.

Forenoms kärnverksamhet är framförallt att erbjuda ”home-away-from-home” boende för affärsresenärer. Företaget utmanar även den traditionella hotellmarknaden med en lösning som ger kunden möjlighet att själv välja de tjänster man vill betala för. Nuförtiden är det allt färre kunder som vill betala premium för en 24-timmars reception eller rumservice.

Målet med ett förnyat varumärke är att skapa ett tydligare och enat varumärke, och samtidigt öka kunskapen om hela branschen. För att lyfta fram de tjänster Forenom erbjuder sina kunder i syfte att göra deras boende så enkelt som möjligt så valdes en ny slogan; ”stay easy”.

”Det nya varumärket kommunicerar vårt banbrytande förhållningssätt inför våra kunders behov, av "home like living". Den nya fräscha profilen speglar ett paradigmskifte i bemötandet utav kunder i vår bransch. Vi levererar boendelösningar i likhet med den växande onlinemarknaden" säger Mats-Erik Lidström, VD på Forenom.

Det nya varumärket täcker Forenoms mission, slogan, manifest och visuella identitet, vilket inkluderar logotyp, grafisk profil, färger, typsnitt och grafiska element. Forenom samarbetade med designbyrån BOND för att omforma sin identitet. BOND arbetar över hela världen med kontor i Helsingfors, Dubai, London och Tallinn.

"Vårt mål var att skapa ett varumärke som kommunicerar boendets bekvämlighet, men som samtidigt skiljer Forenom i en global konkurrens. I den nya identiteten kombineras det "enkla varumärket" - som syftar till målet att förenkla och klargöra saker så mycket som möjligt - med en unik och okonventionell symbol", säger Arttu Salovaara, VD för BOND Creative Agency.

Förnyelsen av det visuella utseendet är den mest synliga delen av förändringen, men den största delen av arbetet var att utkristallisera kundens behov och att förtydliga tillväxtplanen. Målet med Forenoms utveckling av service och leverans kommer fortsatt att vara att erbjuda problemfritt boende till alla kunder.

Den nya visuella identiteten kan redan ses av kunder, intressenter och alla som är intresserade på Forenoms hemsida, i Forenoms sociala medier och i all kundkommunikation. Forenoms lägenhetshotell i Vanda, Oslo och Stockholm kommer att bli de första att bli rebrandade, under maj månad.

Fakta Forenom

Forenom hyr ut tillfälliga boenden till företag och privatpersoner. Kedjan erbjuder rum i lägenhetshotell, vandrarhem eller fristående möblerade lägenheter – för både kort och lång tid. Framför allt erbjuder Forenom lösningar för tillfällig arbetskraft från andra delar av landet eller världen och ser till att bostadsbristen inte försvårar företags möjlighet att rekrytera.

- Marknadsledare i Norden för lägenhetshotell och företagsbostäder sett till nettoomsättning och antal rum.

- Den enda aktören inom långtidsboende som finns i de fyra nordiska länderna Sverige, Finland, Norge och Danmark.

- Har 25 lokalkontor och över 450 anställda.

- Erbjuder över 6 000 lägenheter och rum i lägenhetshotell och vandrarhem liksom fristående lägenheter.

- I alla Forenoms lägenheter finns kök.

- Omsatte 77 miljoner euro 2017.

- I Sverige finns Forenom i Flemingsberg, Bromma, Solna, Malmö, Norrköping, Lund och Linköping.

- Investeringsbolaget CapMan gjorde 2016 en betydande investering i Forenom, vilket förväntas accelerera Forenoms tillväxt- och utvecklingsmöjligheter internationellt.

- Etablerades i Helsingfors år 2000.

• Boendefrågor

• Stockholm

Forenom har ett 18 år långt track record som leverantör av flexibla boendelösningar för företag i Norden. Forenom förvaltar över 6500 lägenheter, lägenhetshotell och vandrarhem i alla större skandinaviska städer och rymmer över 100 000 resenärer varje år. Forenom är den nordiska marknadsledaren inom långtidsboende sett till nettoomsättning, och är för närvarande verksamma i Finland, Sverige, Norge och Danmark med 25 kontor och 450 anställda. Forenoms mål är att fortsätta växa snabbt och bli ledande boendeleverantör i Nordeuropa. Kapitalförvaltningsbolaget CapMan gjorde en betydande investering i Forenom 2016, vilket har accelererat Forenoms tillväxt ytterligare.

Mats-Erik Lindström

Presskontakt VD på Forenom Sverige +46 (0)703 19 42 21