Minst 500 bilar räknar Göran Svensson på Driver Academy att första upplagan av STCC Anderstorp Sportbilsfestival ska locka 2-3 september. Foto: Peter Gunnars/Driver Academy

Nyhet -

Kalle Moraeus och Ronnie Petersons gamla Formel 1-bil när sportbilsfestival kryddar STCC på Anderstorp Raceway

I år blir STCC på Anderstorp Raceway mer än bara racing. Mycket mer!

Den 2-3 september kommer STCC, tillsammans med bland annat Driver Academy och auto motor & sport, att bjuda publiken på en häftig sportbilsfestival kryddad med musikunderhållning, flyg- och driftingshow och, inte minst, Formel 1-uppvisning!

Premiären för vad man på sikt hoppas ska bli Nordens största sportbilsfestival äger rum på legendarisk racingmark. På banan där det kördes Formel 1 i mitten på 1970-talet ska den här gången tävlingsbilarna i STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, Clio Cup och Formula STCC Nordic dela uppmärksamheten med hundratals sportbilar.

Och två Formel 1-bilar! Förutom en Williams FW28 med V8 Cosworth-motor, som Nico Rosberg körde i Formel 1 2006, kommer publiken att bjudas på en March 721X som Ronnie Peterson tävlade med i VM 1972.

– När det gäller den sistnämnda bilen har den en intressant koppling till just Anderstorp. 1972, som huvudnummer under en PR-aktivitet inför GP året därpå, kördes den nämligen av just Ronnie. Sedan dess har bilen faktiskt inte körts inför publik, berättar Göran ”Jojje” Svensson i Driver Academy.

– Under sportbilsfestivalen i Anderstorp kommer de båda Formel 1-bilarna att få sällskap av den Ferrari 330 P4 Replica som STCC-publiken tidigare sett på Solvalla, tillägger Svensson, som hoppas att ett stort antal sportbilsägare ska nappa på premiärupplagan av STCC Anderstorp Sportbilsfestival.

– Att bygga upp en festival vet vi av erfarenhet tar tid, men ambitionen är att den i Anderstorp inom några år ska blir Nordens största. Till första upplagan tror jag på över 500 bilar.

Ytorna på Anderstorp Raceway är stora vilket gör att Driver Academy kan bjuda in alla som vill. På Solvalla i juni månad fick man sätta stopp vi ca 300 bilar av utrymmesskäl. Några sådana begränsningar finns inte i Anderstorp.

Fordon från många av landets bilklubbar kommer som vanligt att vara basen i verksamheten, men Driver Academy och auto motor & sport kommer att bjuda på mycket mer än så. I samarbete med VEIDEC Racing Aerobatic Team blir det hisnande flyguppvisning och Arn Racing kommer att bjuda på en spektakulär driftingshow.

– Allt detta plus F1-uppvisningen kommer att ske på söndag, under lunchuppehållet i STCC-tävlingarna. På söndag blir det dessutom blueskonsert med Age Gap Blues band i två 45-minuterspass på utomhusscenen mitt i depån. Age Gap Blues band kommer även att spela under lördagens invigning av sportbilsfestivalen. Men då bara som förband. Kvällens huvudattraktion är Kalle Moraeus och Putte Snitt med Torrvrål Blues band. Välkände och populäre Orsamusikern Moreaus är själv stor sportbilsentusiast. Han har en svart Corvette C7 som han kör ofta och gärna.