Alexander Westlund klar för Supercar Lites

Alexander Westlund klar för Supercar Lites

Rallycrosstalangen Alexander Westlund, 18 år, från Torsåker kommer att tävla i Supercar Lites-serien som ska köras tillsammans med det nya RallyX Supercar Scandinavia-mästerskapet som startar 2014.

–  Det känns jättebra att få köra på hemmaplan, säger Alexander som i år slutade femma i den amerikanska motsvarigheten i Global Rallycross.

–  Supercar Lites är en väldigt bra klass att utvecklas i och att vi nu får möjlighet att göra det nationellt innebär lägre kostnader, fortsätter han.

Målet på kort sikt för Alexander är glasklart.

–  Det är SM-guld nästa år, men på sikt vill jag naturligtvis köra VM i den stora Supercar-klassen, säger han.

Och det är det som är tanken med Supercar Lites-klassen, att utgöra en språngbräda till Supercar. Klassen är en enhetsklass där bilarna bjuder rejäla prestanda.

–  Det är 320 hästar under huven och fyrhjulsdrift, säger Alex. Det är som att få en spark där bak när man drar iväg – det är en riktig racerbil.

Bakom sig har Alexander ett sammansvetsat team, Westlunds RallyX, med pappa Anders i spetsen för ett gäng mekaniker som ställer upp i vått och torrt.

–  Vi jobbar bra ihop och vi har mekaniker och de resurser som behövs för att driva detta professionellt, säger Alexander. Jag ser verkligen fram emot säsongsstarten.

Fakta om Alexander Westlund

Ålder: 18 år
Bor: Torsåker
Klubb: Gästrike Racing Team
Meriter: 5:a Global Rallycross 2013

Fakta Supercar Lites

Effekt: 320 hk
Motor: Ford Duratec
Växellåda: 6-växlad sekventiell
Drivning: Fyrhjulsdrift

Vad är RallyX Supercar Scandinavia?

RallyX Supercar Scandinavia är ett rallycrossmästerskap som drivs av STCC. Den tyngsta klassen, Supercar, är specialbyggda, fyrhjulsdrivna bilar med turbodrivna 2-litersmotorer som utvecklar mer än 600 hästkrafter. Bilarna baseras på personbilar och bland de vanligast förekommande bilmärkena hör Ford, Volkswagen, Citroën, Renault och Peugeot, bland andra. Bilarna är byggda enligt samma reglemente som används i Global Rallycross, EM och VM i rallycross. Däcktillverkaren Yokohama har utsetts till officiell leverantör till mästerskapet. I RallyX Supercar Scandinavia ingår också en instegsklass, Supercar Lites, som möjliggör för unga talanger att till rimlig kostnad kunna ta steget in i rallycrossen. Klassen är ett enhetsreglemente med möjlighet att använda valfri kaross för den som önskar. Supercar Lites-klassen drivs av Olsbergs MSE. Både Supercar- och Supercar Lites-klassen har SM-status.

RallyX Supercar Scandinavia - Kalender 2014*

9-10 maj  Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)
6-7 juni  Göteborg (tillsammans med STCC)
26 juni  Strängnäs (kvällsrace)
22-23 augusti Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)
5-6 september  Solvalla final (tillsammans med STCC)

*Ytterligare en tävling kommer att tillkännages vid senare tillfälle.