Appelqvist klar för STCC

Drömmen blir verklighet för Robin Appelqvist från Knivsta.
Det är nu klart att 18-åringen kör Semcon Cup i STCC 2010.
- Det här känns fantastiskt, säger Robin som ställer upp med en Alfa Romeo 156 i årets mästerskap.

Tre år i gokart, två i JTCC och en dröm som fått Robin Appelqvist att slita hårt för att nå fram. I veckan föll allt på plats, bilen är inhandlad och sponsorerna klara. Därmed kan Appelqvist konstatera att han nu gör debut i STCC-sammanhang.
- Det känns lite overkligt, jag är 18 år och ska köra kungaklassen i Sverige. Det tar lite tid att smälta det, men det känns helt underbart just nu, säger han.

Robin har själv letat en lämplig bil. Först fanns planer på en BMW men valet föll till sist på en Alfa Romeo 156 som körts i danska DTC och som inhandlades från Örebro. En bil som vid på varvtid under ett test på Gelleråsen hade nått en tredje startpostion i STCC:s provatförarcup Semcon.
- Det finns bevis på att bilen håller i kvalitet. Nu är det upp till oss att ordna så bra förutsättningar som möjligt runt om oss för att nå dit vi vill, säger han.

Och målet är inte att vinna Semcon Cup. Bland konkurrenterna finns bland annat ytterligare debutanter som Radicals dominant från 2009 Andreas Ebbesson som kör den bil som slutade trea totalt i STCC förra året.
- Det kommer att bli tufft, det är jag helt inställd på. Min ambition är att lyckas ta någon pallplats, det är vad jag strävar efter och kommer att kämpa mot, säger Robin.

För att nå dit förhandlar man nu med ett etablerat team som har vana att driva just Alfa Romeo i racingsammanhang. Teamet har dock tidigare inte kört STCC.
- Det är ett bra team med mycket kunskap, jag hoppas att det går i lås men vill inte säga vilket team det är förrän vi förhandlat klart.

Klart är i alla fall att Robin Appelqvist den 25 april debuterar i STCC. Bland privatförarna ska den forne JTCC-föraren slå sig in, bygga sig ett namn och hävda sig på allvar.
- Jag gillar verkligen tanken med JTCC som en språngbräda till Semcon och vidare till STCC. Jag är oerhört glad att vi tagit första steget på vägen men vi är inte nöjda med det, säger han.

Med vänlig hälsning/ With best regards
Mikael Sandberg

Vikdalsgränd 10 A, 4tr