Prispallen var identisk i båda racen. Edward Sander Woldseth (tvåa), Emil heyerdahl (etta) och Simon Ohlin (trea)

Dubbelt Norge i Formula STCC Nordic på Rudskogen

Emil Heyerdahl var snabbast i kvalet och vann båda racen i Formula STCC Nordic på Rudskogen i Norge.
— En perfekt helg. Jag har extremt god hjälp av alla runt mig, sade den unge norrmannen.

Förra säsongen förde Emil Heyerdahl en anonym tillvaro i Formula STCC Nordic. Men erfarenheterna från fjolåret plus vinterns förberedelser tycks ha lagt grunden för en riktigt bra säsong.
Han har tre segrar och en andraplats i årets första fyra heat.

En stor skillnad från 2017 är att han nu ingår i ett större team med tre bilar. Förra säsongen körde han i ett enbilsteam.
— Att vara ett flerbilsteam är självklart en stor fördel. Vi kan utbyta data och andra erfarenheter med varandra.
Dessutom har Heyerdahl en bra mentor i Dennis Olsen, en av Norges bästa racerförare.
— Stödet från Dennis betyder väldigt mycket. Han är ett proffs.
Förra året dominerade Hugo Nerman serien och tog 11 segrar i de 14 heat som kördes. Och Heyerdahl vill göra något liknande.
— Målet är att upprepa det Hugo gjorde, han hade en väldigt bra säsong.

Dubbelt Norge

Edward Sander Woldseth kompletterade den norska succén genom två andraplatser, det var hans första pallplatser i serien.
— En otroligt fin dag, sade han och konstaterade att han börjar känna sig bekväm i Formula STCC Nordic.
— Premiären på Knutstorp betydde mycket för mig när det gäller att lära mig bilen.
Dessutom var det förstås en fördel med tävling på hemmabanan.
— Jag har kört en hel del på den här i Formula Basic
På slutvarven i andra racet var han inblandad i en incident med Alfred Nilsson, en situation som väckte en del heta känslor.
— Jag är inte säker på vad som hände. Vi körde ihop och något gick sönder i bakvagnen. Det var vanskligt sista varvet, jag fick använda all koncentration för att hålla bilen på banan, sade Edward Sander Woldseth.

Ohlin ständig trea

Trea i båda racen, och bäste svensk, blev Simon Ohlin. Han har nu blivit trea i samtliga race den här säsongen.
— Vi kom hit utan några varv på den här banan. Det är kul att vi kunnat utvecklas under dagen och det ska spännande se vad säsongen kan ge.
Ohlins båda race var likartade, han fick fajtas hårt för sina placeringar. Främst var det Alfred Nilsson som utmanade.
— Jag är jätteglad för två tredjeplatser. Poängen viktig för mästerskapet.

Kämpigt för Nilsson

Alfred Nilsson kom till Rudskogen med förhoppningen att hänga på Emil Heyerdahl i toppen. Skåningen Nilsson blev etta och två i premiärracen men han fick nöja sig med två fjärdeplatser i Norge.
— Det känns som det gått tungt hela helgen. När vi testade här för några veckor sedan gick det hur bra som helst. Men nu har vi saknat topphastighet, i de knixiga partierna hängde vi med, sade han men försökte samtidigt se positivt på resultatet.
— Med tanke på förutsättningarna har vi gjort det bästa av situationen och tagit så många poäng som möjligt.

Resultat race 1: 1) Emil Heyerdahl, 2) Edward Sander Woldseth +3,585, 3) Simon Ohlin, +9,930, 4) Alfred Nilsson, +10,527, 5) Sebastian Persson, +11,203, 6) Lars Solheim, +11,868, 7) William Winsth, +21,905, 8) Viktor Andersson, +22,890.

Race 2: 1) Heyerdahl, 2) Sander Woldseth, +8,289, 3) Ohlin, +8,542, 4) Nilsson, +10,246, 5) Persson, +12,588, 6) Solheim, +13,970, 7) Andersson, +18,684, 8) Winsth, +19,653.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX Nordic. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och Formel STCC Nordic, som har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX Nordic, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Hemsida RallyX: www.rallyx.se