Fredrik Ekblom firar 200 med att utmana Thed Björk

Fredrik Ekblom firar 200 med att utmana Thed Björk

Regerande STCC-mästaren Thed Björk, Volvo Polestar Racing, har närmast sett oslagbar ut i inledningen av årets säsong men i den senaste tävlingen, på Mantorp Park, var det teamkompisen Fredrik Ekblom som samlade flest poäng. I helgens tävling, Västkustloppet i Falkenberg, tänker Ekblom fira 200 STCC-starter med fler framgångar.

– Vi har haft jättebra fart i bilen hela året och varit på pallen i alla lopp där jag har kommit i mål, säger den 44-årige veteranen från Örebro som inte har några problem med att hitta motivationen.

– Jag befinner mig i finalen på min karriär och jag jobbar stenhårt för att fylla den med så mycket bra saker som det bara går.

Fredrik Ekblom trivs på banan i Falkenberg och han är den som har flest STCC-segrar här av de förare som är aktiva i STCC. Förra året tog han sin sjätte seger i det andra heatet.

– Jag vann båda kvalen och vann det andra heatet efter att ha blivit påkörd av Göransson i det första. Det är en rätt snabb bana som passar min körstil bra.

Avståndet upp till Thed Björk i tabellen är inte mer än 25 poäng och det är hela 75 poäng att slåss om i helgen.

– Vi har kvalat bra men haft hundradelarna på fel sida i Super Pole och det är där Thed har lagt grunden till sina segrar. Annars känns det som om vi håller en hög nivå och rätt vad det är bryter Thed ett lopp och då kommer det att se annorlunda ut.

Thed Björk själv har tränat i simulator inför helgen hos racingkollegan Robin Hansson som kör Porsche Carrera Cup.

– Fredrik är farlig i Falkenberg men jag kan bara fokusera på att göra ett så bra jobb som möjligt, sen får vi se hur det går, säger han. Jag fick ju punktering förra året i Falkenberg och kan jag åka hem med fler poäng än då så är det riktigt bra.

Björk hissar även varningsflagg för en annan Fredrik, hemmaföraren Fredrik Larsson, WestCoast Racing. Larsson ligger trea i tabellen, men avståndet upp till Björk är hela 40 poäng. Nu gäller det att äta in på det avståndet om chansen att utmana om titeln under andra halvan av säsongen ska finnas kvar.

– Jag går ”all in” i helgen – nu jävlar! Det finns nog ingen som är mer sugen än jag på att vinna i Falkenberg. Kan vi sätta allt rätt så finns möjligheten att plocka in de där 40 poängen till Björk men drygar han ut ytterligare, då ser det svårt ut inför fortsättningen, säger Fredrik Larsson.

Västkustloppet i Falkenberg är en svensk klassiker inom motorsporten och i år körs tävlingen den 10-11 juli och förutom huvudklassen STCC bjuds publiken på Porsche Carrera Cup Scandinavia, V8 Thunder Cars, Clio Cup JTCC, Formel Renault 1.6 och Swedish GT. Den 12 juli utgör en extra tävlingsdag för en del av supportklasserna. Det är med andra ord en späckad racehelg som väntar publiken.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och V8 Thunder Cars. Clio Cup och Formel Renault 1,6 har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Robin Nilsson
Informationsansvarig