Göransson ska stoppa Björks segertåg

Göransson ska stoppa Björks segertåg

Vem ska stoppa Volvo Polestar Racings Thed Björk på hans segertåg i STCC? Tre raka segrar har det blivit, den senaste i Göteborg. I helgen körs det 60:e Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana och för Halmstad-baserade BMW Dealer Team är det hemmabana – teamets stjärnförare Richard Göransson ligger tvåa i mästerskapet och målsättningen inför helgen klar.

–  Vi går in i den här tävlingen med inställningen att ta in på Björk i mästerskapet, säger Göransson som trots motgångar i de två senaste tävlingarna på Solvalla och i Göteborg är nöjd med starten på säsongen.

–  Vi har haft en grym öppning på säsongen, fortsätter han. Vi har varit snabba i alla race men haft en del motgångar utanför vår kontroll. Förra året dominerade vi i Falkenberg och då stod jag överst på pallen.

Thed Björk är i sitt livs form efter en närmast perfekt start på säsongen, men banan i Falkenberg är av en helt annan karaktär än de tävlingar som har körts hittills som har gått på långsamma och knixiga banor – nu är det Sveriges snabbaste bana som gäller men Björk tvivlar inte på att formen kommer att stå sig.

–  Banan passar mig jättebra, säger Björk. Jag blev fyra förra året när TTA körde här och jag har vunnit här många gånger förut. Att det är BMW:s hemmbana spelar ingen roll för mig, det gör bara att min fjärde raka seger kommer att smaka ännu bättre.

Till sin hjälp i fajten mot Björk har Göransson hjälp av teamkompisen Fredrik Larsson från just Falkenberg.

–  Vi har varit med i toppen i alla pass och det är där vi ska vara i helgen också. Vi ska visa var skåpet ska stå!

Årets Västkustlopp körs på Falkenbergs Motorbana den 12-13 juli. I helgen har STCC-förarna chansen att utöka sin poängskörd ordentligt då två heat kommer att köras under lördagen. Förutom STCC bjuds publiken på Clio Cup, Formel Renault 1.6, V8 Thunder Cars, Carrera Cup och Historisk Racing.

Ställningen i mästerskapet

1. Thed Björk, Volvo Polestar Racing, 93