Heta känslor i STCC inför finalen

Heta känslor i STCC inför finalen

Det hettar till i kampen om STCC-titeln. Inför tävlingarna på Ring Knutstorp skilde det elva poäng mellan Fredrik Ekblom, Team Biogas.se, och Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport – inför finalen på Mantorp Park har avståndet minskat till två poäng – och norrmannen Tommy Rustad, Polestar Racing har mer än en teoretisk chans att vara med och slåss om mästerskapet efter sin seger i andra heatet.

– Det finns inte så mycket att tänka på inför finalen, säger Rydell som tog hand om segern i det första heatet. Biogas-teamet kommer att vara snabba på Mantorp och vi måste maximera allt inför finalen.

Fredrik Ekblom var nöjd med resultatet efter helgen, men han var upprörd över vad han ansåg vara en smutsig taktik från Chevrolet-teamets sida. I starten av det andra heatet ansåg sig Ekblom vara uppehållen av den danske tredjeförare i Chevrolet, Michel Nykjaer.

– Patetiskt, säger Ekblom. Jag kunde aldrig tänka mig att de skulle ta till en sån taktik. Jag satt och undrade "varför han aldrig kliver på gasen, vad gör han?". Jag har fått hjälp av mina teamkompisar i år men de har aldrig offrat sina egna race på det här viset.

Nykjaer bestraffades också med en straffrunda genom depån. Stallchefen för Chevrolet Motorsport var av en annan åsikt.

– Om starten var felaktig borde den ha tagits om, säger Nicklas Karlsson. Vi hade definitivt inte gett våra förare order att köra på det viset. Vi har varit väldigt noga med att vi ska avgöra det här på ett ärligt sätt.

Fredrik Ekblom går nu in som ledare av mästerskapet men marginalen är närmast lika med noll – bara två poäng skiljer och det finns femtio att köra om på Mantorp Park.

– Jag är stolt över att gå in som ledare inför finalen, säger Ekblom. Det är det vi har jobbat för hela säsongen – nu blir det tillfälligheter som kommer att avgöra.

Ställningen i mästerskapet inför finalen på Mantorp Park den 23-24 september:

1. Fredrik Ekblom, Team Biogas.se, 194

2 Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport, 192