Ingen STCC-tävling i Göteborg

Ingen STCC-tävling i Göteborg

Det blir ingen STCC-tävling i Göteborg i år på grund av en krock med ett angränsande evenemang.

– Det är dessvärre omöjligt tidsmässigt att avetablera banområdet i tid och något annat datum finns inte tillgängligt för att köra STCC-tävlingen, säger Thomas Lindskog, vd för Göteborg City Arena.

Seglingstävlingen Volvo Ocean Race kommer att köras på City Arena-området en kort tid efter den planerade STCC-tävlingen och då måste banområdet vara utrymt vad gäller flertalet större delar som läktarsektioner, räcken, containrar, med mera.

Alternativet att flytta datumet tidigare för STCC-tävlingen har utforskats men dessvärre ej lyckats.

– Vi har utvärderat möjligheterna men tyvärr inte hittat en lösning. Det är ett trist beslut, men vi vill samtidigt utbringa ett stort tack till organisationen bakom Göteborg City Arena för många år av fantastiska tävlingar här. Vi har långtgående planer kring en ersättare för Göteborgstävlingen som kommer att presenteras inom de närmsta dagarna, säger Jonas Lundin, vd för STCC AB.

Beslutet innebär att 2014 var sista året med STCC-tävling på Göteborg City Arena då kontraktet för banan upphör och Göteborgs kommun har beslutat att bygga bostäder på området.

– Vi har haft en fantastisk tid sedan premiären 2008 då vi slog nytt besöksrekord som fortfarande står i dag med 38 000 personer på plats. Allt har sin tid och vi vill passa på att tacka Göteborgs Stad, STCC, våra samarbetspartners, teamen och alla besökare som gjort detta möjligt. Vi är stolta över att ha kunnat erbjuda motorsportpubliken en unik upplevelse mitt i centrum av Volvos hemstad, säger Lindskog.

Segrare Göteborg City Race

2008:

2009:

Tommy Rustad

Tomas Engström

2010:

Robert Dahlgren

Richard Göransson

2011:

Rickard Rydell

Richard Göransson

2012:

2013:

2014:

Erik Jonsson

Thed Björk

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang ingår förutom huvudklassen STCC även Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, V8 Thunder Cars, Clio Cup och Formel Renault 1.6. Från 2014 driver STCC även RallyX där Supercar- och Supercar Lites-klasserna ingår.

Robin Nilsson
Informationsansvarig