Johan Kristoffersson vann RallyX på Westombanan i Arvika

Johan Kristoffersson vann RallyX på Westombanan i Arvika

Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, tog hem segern i årets andra RallyX-tävling som kördes på Westombanan i Arvika. Tvåa blev segraren i premiären på Ring Knutstorp, Sebastian Eriksson, före publikfriaren nummer ett, norrmannen Henning Solberg.

– Jag är superglad att få vinna finalen på hennaplam, nu vill jag bara ha mer, säger Kristoffersson som också tackade sitt team som hade jobbat hårt för att bygga klart bilen till dagens tävling.

Efter att ha vunnit tidskval, alla kvalomgångar och semifinal såg det ut som om bara en olycka skulle kunna stoppa den startsnabbe Kristofferssons framfart.

– Det har fungerat jättebra idag och jag har fått åka utan trubbel i något heat, fortsätter han. Jag visste att tar jag bara starten och kommer ifrån de andra i de tre första svängarna så har jag en bra chans att vinna.

Tvåa blev en annan hemmaförare, Sebastian Eriksson, Olsbergs MSE. Efter segern på Ring Knutstorp såg Eriksson fram emot en ny seger.

– Jag ville vinna och det var vad jag hade i sikte när jag stod på startlinjen, säger Eriksson. Men jag gjorde för många misstag, sladdade hit och dit och då försvann Kristoffersson.

Trea blev alltså Henning Solberg som i vanlig ordning bjöd publiken på show. I sina två senaste tävlingar, Ring Knutstorp och VM-deltävlingen i England, har norrmannen excellerat i konsten att köra på tre hjul – den här gången var det nära igen då han var i räcket rejält i utgången av alternativstpåret.

– Det var nära, jag såg räcket komma närmre och tänkte att här gäller det att få ut bakvagnen och den satt perfekt, säger Solberg.

Med fyra hjul intakta kunde norrmannen bärga tredjeplatsen och nu utlovar han en fortsättning i RallyX-serien.

– SM-serien är bra, vi behöver bara lite fler bilar men det kommer, säger Solberg. Det har varit ett fantastiskt arrangemang här i Arvika och det var bra också på Ring Knutstorp – jag är väldigt nöjd. Jag ska kämpa och jag kommer inte att ge mig.

Robin Larsson kom till Westombanan som något av en favorit efter att ha blivit tvåa i VM-tävlingen i England, men den riktiga farten för att utmana Kristoffersson infann sig inte och i finalen tvingades han bryta efter motorproblem.

– Det var något som hände efter hoppet, säger en besviken Larsson. Jag hoppas att det inte är alltför allvarligt.

Mästerskapstabellen i RallyX Supercar toppas fortfarande av Sebastian Eriksson, nu på 33 poäng, före Johan Kristoffersson på 30 och Robin Larsson på 25.

Resultat final, RallyX Supercar, Westombanan, Arvika, 29 maj

1. Johan Kristoffersson