Laddat för fajt på Westombanan i Arvika

Laddat för fajt på Westombanan i Arvika

De två hemmaförarna, Johan Kristoffersson och Sebastian Eriksson, är redo för fajt!

På torsdag den 29 maj kommer RallyX till Westombanan i Arvika och huvudpersonerna börjar göra sig redo för dramat. Segraren i premiären på Ring Knutstorp för dryga två veckor sedan, Sebastian Eriksson, är laddad inför hemmadebuten i Supercar-klassen.

– Jag har en bra känsla i bilen, jag gillar banan, den är teknisk och det passar mig bra, säger Eriksson. Det kommer att bli fajt på torsdag!

Men Sebastian kommer att få hård konkurrens av Robin Larsson och hans Audi A1. I helgen blev Larsson sensationell tvåa i sin VM-debut på engelska Lydden Hill-banan och han måste räknas som något av en favorit, inte minst med tanke på att han även var tvåa i RallyX-premiären.

– Jag har bra självförtroende och börjar komma in i bilen, säger Larsson. Håller det bara ska vi vara med där uppe.

Den andre hemmafavoriten vid sidan av Sebastian Eriksson är förstås Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, trea i RallyX-premiären.

– Robin blir jäkligt stark, han är i bra slag men det ska vi ändra på, säger Kristoffersson.
Idag blev det också klart att populäre norrmannen Henning Solberg kommer till start för Per Eklund Motorsport, något som inte direkt gör uppgiften enklare för Kristoffersson.

– Vi har två snabba bilar från Olsbergs MSE med Sebastian och Daniel Holten, nu kommer Henning Solberg också, fortsätter Kristoffersson. Det är många som kan vinna, inklusive min teamkamrat Ole Christian Veiby, men vi kommer till start med en VW Polo som inte innehåller några kompromisser jämfört med i premiären. Vi kommer att gå för seger.

Utöver Henning Solberg är det också klart att Stefan Jansson kommer till start i Supercar med sin Hyundai i30.

I Supercar Lites samlas 12 förare för att göra upp om äran. I premiären var det två Kevin som stod överst på pallen, Eriksson och Hansen, tillsammans med Linus Leise, men att döma av den form som STCC-föraren Richard Göransson visade i helgen när han blev tvåa i RX Lites-mästerskapet som körts tillsammans med VM så lär de kunna få en ordentlig fajt om segern. Likaså rallyföraren Patrik Flodin, som var en av de absolut snabbaste när klassen hade premiär men föll i finalen efter närkontakt med Kevin Eriksson, har kapacitet att vara med och slåss i toppen. Hemmahoppet Sandra Hultgren laddar också för att förbättra sin femteplats hon körde till sig på Ring Knutstorp.

Förutom Supercar och Supercar Lites blir det också Supernationell Klass 1 där 21 deltagare är anmälda, och JSM med 20 deltagare. Det är bäddat för en riktig rallycrossfest torsdag den 29 maj på Westombanan i Arvika.

Så här ser anmälningsläget ut i alla klasser – just nu, är bäst att tillägga, fler kan tillkomma:

Supercar

Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team