Laddat för RallyX-premiär i Skövde

Laddat för RallyX-premiär i Skövde

När RallyX-säsongen 2015 sparkar igång på söndag är det på helt ny mark – flygplatsen i Skövde..

I Supercar är regerande mästaren Sebastian Eriksson och fjolårets silverman i Siupercar Lites, Kevin Eriksson, de hetaste namnen i startlistan. Duon från världsmästarteamet Olsbergs MSE får dock räkna med att bli utmanade.

Bland de som räknar med att bjuda 2 x Eriksson tufft motstånd märks bland annat Lukas Walfridson, som gör en RallyX-satsning efter fjolårets debutår i EM. Värmlänningen är klar för de två första tävlingarna i serien och kommer med en nypreppad Renault Clio för Helmia Motorsport.

Walfridson är dock inte ensam om att vända hem till Sverige inför säsongen. Han får sällskap av Eric Färén som kör hela mästerskapet i en Peugeot 208 Supercar för Hansen Talent Development. Ambitionen med Färéns omstart på hemmaplan är att kunna vara med och utmana om RallyX-titeln redan i år.

Intressanta starter gör också Niclas Grönholm och Linus Leise, som debuterar i Supercar-klassen. Grönholm gör det i en Ford Fiesta och Leise i en Skoda Fabia. Leises teamchef Peter Hedström kör teamets andra Skoda i premiären i Skövde.

I talangklassen Supercar Lites är regerande mästaren, unge västgöten Kevin Hansen, kvar för att försvara sin titel från i fjol. Han utmanas i första hand av skåningen Tobias Brink och Oliver Eriksson från Nynäshamn. Brink rallycrossdebuterade 2014, och inledde nyligen årets säsong med VM-start i Portugal där han blev fyra. Oliver Eriksson, som är lillebror till Supercarföraren Kevin, är nu redo för RallyX efter ett år i Litesserien i USA. Intressanta jokrar i leken är norrmännen Joachim Hvaal och Thomas Holmen som båda kommer kunna bli obehagliga överraskningar för de mer

Startlista RallyX Supercar

1# Sebastian Eriksson OlsbergsMSE Ford Fiesta SWE

4# Linus Leise Hedström Motorsport Skoda Fabia SWE

5# Linus Westman Eklund Motorsport SAAB 9-3 SWE

6# Niclas Grönholm Grönholm RX Ford Fiesta FIN

8# Peter Hedström Hedström Motorsport Skoda Fabia SWE

39# Kevin Eriksson OlsbergsMSE Ford Fiesta SWE

40# Eric Färén Hansen Talent Development Peugeot 208 SWE

48# Lukas Walfridson Helmia Motorsport Renault Clio SWE

Startlista RallyX Supercar-Lites

51# Kevin Hansen Hansen Talent Development

54# Sandra Hultgren OlsbergsMSE

55# Simon Olofsson Team John Deere Sweden

56# Thomas Holmen Holmen RX

66# William Nilsson JC Race Teknik

69# Viktor Johansson JC Race Teknik

71# Tobias Brink Brink Motorsport

98# Oliver Eriksson OlsbergsMSE

99# Joachim Hvaal JC Race Teknik

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och V8 Thunder Cars. Clio Cup och Formel Renault 1,6 har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Robin Nilsson
Informationsansvarig