Linus Leise klar för Supercar Lites i RallyX

Linus Leise klar för Supercar Lites i RallyX

Nu tar Linus Leise steget upp till Supercar Lites-klassen som körs tillsammans med RallyX, det nystartade rallycrossmästerskapet som har premiär den 9-10 maj på Ring Knutstorp. Den 22-årige talangen från Malmö kommer att köra för det finska teamet SET Promotion.

– Det här är det största steget hittills i min karriär, säger en lycklig Linus.

Efter att ha gjort bra resultat i SM förra året där han körde i Super Nationell 2400 är Linus redo för en större utmaning. Bilen han ska köra en Supercar Lites-bil med en motor på 320 hästkrafter och fyrhjulsdrift. I år körs klassen för första gången i Sverige och Europa och det är många starka förare som kommer till start.

– Det här är den utmaning jag har letat efter. Bilen är otroligt snabb, det är ett starkt startfält och jag har backning av ett toppenteam i SET Promotion och min sponsor Vianor, säger Linus.

SET Promotion är ett välmeriterat team som har fört många talanger till toppen i den europeiska rallycrossen – Linus Leise är på väg att bli nästa namn.

– Jag såg Linus köra i Super Nationell 2400 med sin BMW i Tomelilla förra året och jag föll direkt för hans körstil. Vi erbjöd honom ett test och både vi och Linus var nöjda efteråt, säger teamchefen för SET Promotion Marcus Nilsson som tror att Leise kan bli en stark utmanare redan i år.

– Linus har en klar målsättning som han jobbar hårt för att uppfylla – jag tror att han kommer att vara med där uppe i toppen.

Inom SET Promotion ser man positivt på att den skandinaviska rallycrossen växer genom det nystartade mästerskapet RallyX som körs tillsammans med STCC. Supercar Lites-serien ingår i mästerskapet, vid sidan av huvudklassen Supercar, och i år kommer sex tävlingar att köras.

– Vi är glada att vara en del av RallyX och mästerskapet kommer att skapa förutsättningar för en ljus framtid för våra skandinaviska rallycrosstalanger, säger Nilsson.

Första tävlingshelgen startar den 9-10 maj på Ring Knutstorp.

– Jag ser verkligen fram emot säsongsstarten, avslutar Linus Leise.

Kalender for RallyX Scandinavia 2014:

9-10 maj Knutstorp
29 maj Arvika