Linus Westman kör RallyX Supercar för Hedströms Motorsport

Linus Westman kör RallyX Supercar för Hedströms Motorsport

Linus Westman från Råneå och Piteå MS blir den som kliver ner i förarsätet på en av Hedströms Motorsports tre Skoda Fabia Supercar i årets säsong. 24-åringen från Råneå i Norrbotten har i dagarna signerat för full SM-säsong i det nya RallyX-mästerskapet med teamet, en säsong som inleds på skånska Ring Knutstorp den 9-10 maj.

Linus kände att det var nu eller aldrig, som han skulle ta klivet ur Supernationella klassen och in värstingklassen Supercar.

– Det känns som en dröm som gått i uppfyllelse, en dröm som mina samarbetspartners och Hedströms Motorsport gjort möjligt.

Trots obefintlig erfarenhet från Supercar innan testerna börjar, så är Linus långt ifrån någon dununge i rallycross. Förra året tog han SM-guld på Isbana i långnabbklassen, segrade i Norrlandsveckan och bärgade sitt andra raka SM-silver i den stenhårda Supernationella klassen.

– Den blir premiär i Supercar när vi ska testa bilen, men får vi till en bra känsla under testet så tror jag att vi har goda chanser att köra finaler i SM, fortsätter Linus.

Från Hedströms Motorsport kommer Linus dessutom få full backning, inte minst från Peter Hedström själv, som kommer att fungera som coach i Linus inledning som Supercarförare. Peter känner att Linus har de rätta egenskaperna för att blir riktigt snabb i Supercar, efter att ha följt honom i hans karriär genom den tuffa Supernationella klassen.

– Det känns bra att kunna dela med mig av min erfarenhet till en yngre lovande förare som Linus - jag kommer att finnas med på SM-tävlingarna och stå i ständig kontakt med Linus via intercomsystemet under heaten, berättar Peter.

Runt 150 mil från Linus Westmans hemby, rullar SM-serien igång på Ring Knutstorp den 9-10 maj, där Supercar-premiären körs tillsammans med STCC. Men innan dess väntar som sagt ett rejält testpass i den Hedströmska Skoda Fabian för säsongens färskaste Supercar-förare, Linus Westman från Råneå och Norrbotten.

Det är nu bråda dagar hos Hedströms Motorsport. Efter förra helgens ”shakedown” av Peters Bil väntar nu två testdagar i slutat av veckan. En chaufför har också visat stort intresse att köra teamets tredje Skoda Fabia i hela VM-serien.

– Jag kan inte avslöja mer ännu, avslutar Peter hemlighetsfullt.

För ytterligare information, ring Linus Westman direkt på tel. 073-81 01 773. Peter Hedström når du på tel. 070-60 20 769.

Tävlingskalender RallyX Supercar 2014*

9-10 maj Ring Knutstorp
29 maj Arvika
26 juni Strängnäs
22-23 augusti Ring Knutstorp
5-6 september Solvalla, Stockholm

*Den tidigare utannonserade tävlingen som skulle har körts i samband med Göteborg City Race har utgått ur programmet. Information om eventuell ersättningstävling meddelas inom kort.

Förarfakta:

Namn: Linus Westman

Född: 900427

Bor: Råneå

Familj: Flickvännen Stina Larsson och vovven Egon.

Klubb: Piteå MS

Jobb: Underjordslastare (kör lastmaskin) i Malmberget, 600 meter under jord.

Meriter: Is-SM guld i långnabb 2013, Segrare av Norrlandsveckan i Supernationella klassen 2013, SM-silver Supernationell 2013, SM-silver Supernationell 2012, SM-silver Supernat2400 2011.

Bilfakta:

Motor: Skoda 2000 cc Trollspeed design, fyra cylindrar, 16 ventiler, Verdi stakar, JE kolvar, ARP kolvbultar, Trollspeed-kam, Trollspeed topplock, Jernberg-intercooler,  KN luftfilter, rostfritt avgassystem med HJS kat,Tibuc insprutning, Pectel SQ 6 ECU, Garret TS04BB turbo.

Effekt: Ca 550 hk vid 6400 varv/min

Vridmoment:820 Nm vid 4000 varv/min.

Transmission: Permanent fyrhjulsdrift. 5-växlad sekventiell Sellholm-låda, Alcon-koppling.
Väghållning: Michael Jernberg framvagn och bakvagn med dubbla A-armar Öhlins dämparben med trevägsjustering. Justerbar kränghämmare i CrMO-stål.
Dubbla A-armar även bak med Jernberg-design,

Bromsar: Ventilerade Alcon-skivor, med 4-kolvsok runt om. 325 mm diameter fram och 295 mm bak. Justerbar bromsvåg fördelar bromskraften mellan fram och bakvagn. Hydraulisk handbroms.

Fälgar: Speedline fälgar 8”x17”

I kupén: Ratt, sexpunktsbälte och tävlingsstol från GA, brandsläckningssystem från FEW, PI Research instrument. Peltor komradio.

Säkerhetstank: ATL racing bränslecell, FIA FT3 tank, 20 liter.

Mått & vikt: L:3992 mm. B:1790 mm. Hjulbas:2462 mm. Vikt:1300kg minimum inklusive förare.