Lukas Sundahl klar för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Lukas Sundahl klar för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Regerande JSM-segraren i Formel Renault 1.6, Lukas Sundahl, 18 år från Växjö, tar klivet från formelbil till en bil med tak över huvudet – nästa år kör han en ny 911 GT3 Cup (991) i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Det här blir spännande, säger Lukas. Porsche är Porsche och det går aldrig att komma ifrån, det är en av de häftigaste bilarna som finns att köra. Jag siktar på att komma in i klassen under början av året för att sedan kunna visa vad jag går för mot slutet av säsongen. Porsche Carrera Cup Scandinavia är ett väldigt starkt mästerskap och det kommer att bli en utmaning.

Många förare som börjar i formelbil väljer att fortsätta på den inslagna banan med att tävla utomlands men Lukas Sundahl tar en annan väg.

– Det är väldigt svårt att komma vidare i den internationella formelbilsracingen och det krävs mycket pengar, säger han. Jag tror att Porsche Carrera Cup kommer att ge mig bättre möjligheter att gå vidare i karriären för att kunna bli en professionell racerförare.

Att ta steget från formelbil till sportvagn är stort men Lukas känner sig väl förberedd inför uppgiften.

– Formel Renault i Sverige har varit en oerhört bra skola oavsett om man vill fortsätta köra formelbil eller ta steget över till racing med tak över huvudet, säger Lukas. Jag känner att jag har lärt mig väldigt mycket som förare under de två år som jag har kört Formel Renault 1.6 och det kommer jag att ha nytta av nästa år.

Thomas Johansson, som är Sporting Director för Porsche Carrera Cup Scandinavia, hälsar Lukas Sundahl välkommen till klassen.

– Det är jättekul att vi får upp en meriterad junior i Porsche Carrera Cup Scandinavia och som visar att det är möjligt att ta det här steget i så pass unga år, säger Thomas Johansson. Lukas har gjort stora framsteg i Formel Renault 1.6 under de senaste två åren och han är mogen att ta sig an den utmaning som den här satsningen innebär.

Per Sundahl, pappa till Lukas och teamchef för Sundahl Racing, stöttar Lukas beslut att gå över till Porsche Carrera Cup Scandinavia fullt ut.

– Där Lukas befinner sig i sin utveckling som förare är det viktigt att han får många mil i kroppen och det finns det möjlighet till med den lösning för nästa år som vi har hittat, säger han. Porsche Carrera Cup ger också Lukas möjligheter som ingen annan klass erbjuder. Det går att fortsätta sin karriär inom klassen genom att köra internationellt samtidigt som det också finns möjligheter att köra GT med bilen.

Nu väntar en lång vinter innan det är dags för Lukas att sätta sig bakom ratten på den alldeles nya 911 GT3 Cup (991), en bil som han ännu inte ens har testat.

– Bilen introduceras till nästa säsong och jag har inte hunnit med att testköra den, säger Lukas. Däremot har jag testat den äldre modellen men då var inte väderleksförhållandena de bästa. Det kommer att bli en fantastisk upplevelse att få köra den nya bilen och jag ser verkligen fram emot nästa säsong.