Emil Heyerdahl segrade i premiären på Ring Knutstorp och flankeras av Alfred Nilsson och Simon Ohlin

Norskt hopp om nya segrar på hemmaplan när Formula STCC Nordic gästar Rudskogens Motorsenter

Säsongspremiären i Formula STCC Nordic blev mycket lyckad för hårdsatsande Team Greenpower från Norge.
Emil Heyerdahl tog teamets första seger i klassen och även övriga förare gjorde stabila resultat.
— Knutstorp var jättebra för oss. Vi hoppades men vågade inte riktigt tro på det, säger teamchefen Marius Gjevik inför andra ronden på norska Rudskogen-banan.

Heyerdahl var dessutom tvåa i det andra racet på Ring Knutstorp och åkte från premiären i mästerskapsledning.
— Jag är inte förvånad över Emils resultat. Han har gjort sin hemläxa med hårt arbete under hela vintern och vi hoppas på fortsättning nu till helgen, säger Gjevik.
Emil Heyerdahl är den enda av teamets förare som körde i Formula STCC Nordic förra säsongen. Lars Solheim och Edward Sander Woldseth är båda nykomlingar.
— De har inte varit med i de här sammanhangen tidigare, det var mycket nytt för dem i premiären, säger Marius Gjevik.

Dubbelt Norge

Formula STCC Nordic ska tävla vid två tillfällen på Rudskogen den här säsongen. Dels nu på lördag (tillsammans med Porsche Carrera Cup) och dels i början av september (då är även STCC på plats).
— Vi är jätteglada över att ha två deltävlingar, det ger oss möjlighet att bjuda in våra samarbetspartners. Alla våra förare bor max 1,5 timmes bilväg från Rudskogen, säger Gjevik som samtidigt framhåller att hemmaplan ställer nya krav på hela teamet.
— Självklart blir det ännu högre press på oss. Men vi känner oss väl förberedda, säger teamchefen som hoppas och tror på ett förlängt 17 maj-firande med norska framgångar på hemmaplan.

Ytterligare bil på gång

Team Greenpower är redan största teamet i serien, sett till antalet bilar. Och förhoppningen är att det ska bli ännu större.
-- Vi har gått hopp om att få ut ytterligare en bil under säsongen. Men när det blir kan jag inte säga i dagsläget, säger Marius Gjevik.

Tidigare resultat Formula STCC Nordic.

Mästerskapsställning Formula STCC Nordic

Preliminärt tidsschema Rudskogen Motorsenter 19 maj

08:30-09:00 Test Formula STCC Nordic, 30 min
09:10-09:40 Test Porsche Carrera Cup Scandinavia, 30 min
09:50-10:50 Porsche Norge Trackday
11:00:11:30 Test Formula STCC Nordic, 30 min
11:40-12:10 Test Porsche Carrera Cup Scandinavia, 30 min
12:15-13:00 Porsche Norge Trackday
13:00-13:45 Lunch
13:45-14:00 Kval Formula STCC Nordic, 15 min
14:10-14:40 Kval, Q1 och Q2 Porsche Carrera Cup Scandinavia, 17+8 min
14:40-15:45: Paus/Porsche Taxi
15:45 Race 1 Formula STCC Nordic, 15 min
16:15 Race 1 Porsche Carrera Cup Scandinavia, 20 min
16:45:17:45 Porsche Norge Trackday
18:00 Race 2 Formula STCC Nordic, 15 min
18:30 Race 2 Porsche Carrera Cup Scandinavia, 20 min

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX Nordic. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och Formel STCC Nordic, som har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX Nordic, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Hemsida RallyX: www.rallyx.se