PWR SEAT Dealer Team vinnare på Anderstorp

PWR SEAT Dealer Team vinnare på Anderstorp

SEAT Dealer Team blev de stora vinnarna på Anderstorp när årets tredje tävlingshelg i STCC avgjordes. Från pole position kunde Johan Kristoffersson vinna heat 1 och i eftermiddagens andra heat toppade Daniel Haglöf det hela med att ta sin andra STCC-seger. Johan Kristoffersson gjorde honom sällskap på pallen med en tredjeplats.

Det första racet var en odramatisk historia där Johan Kristoffersson ryckte till sig en ledning han aldrig släppte. I det andra heatet fick han ta i mer från sin tiondeplats men tredjeplatsen gjorde honom till helgens bästa poängplockare och ny trea i mästerskapet.
– Jag är såklart jättenöjd efter en fantastisk teamhelg, säger Johan. Vilken utveckling vi har haft sedan Skövde och man ser att det lyser i ögonen på alla i teamet. Det är fortfarande lång väg att gå i mästerskapet och vi vet att Volvo är snabba men idag var det SEAT som dominerade. Jag ser fram emot resten av säsongen nu!

Daniel Haglöf slutade sexa i det första heatet men var jublande glad att se teamkamraten Kristoffersson vinna. Glädjen blev inte mindre av den egna segern i heat 2 som gör att Haglöf nu är ny fyra i mästerskapet.
– Det här är helt sjukt skönt, jublar Haglöf. Målet i år var att vinna fler race än ifjol och vi har sålt in det här som en vinnarsatsning och nu har vi redan uppnått det målet. Jag är överlycklig och tänk att min andra STCC-seger kom på den bana jag gillar allra minst. Jag har faktiskt inget emot när Johan slår mig, det här är en lagsatsning och för att vinna behöver vi rätt personer i teamet. Idag kunde vi vinna varsitt race vilket är en stor belöning efter en tuff säsongsstart. Nu börjar vi få muskler.

Två SEAT i topp innebar att Polestar Cyan Racing fick lämna Anderstorp utan några segrar. Robert Dahlgren och Richard Göransson var dock med i fighten och Richard Göransson fick med sig en tredje- respektive andraplats från söndagens två heat.
– Jag har inte varit helt nöjd med bilen den här helgen och vi hade också 50 kg straffvikt vilket jämnade ut det hela men det blev ändå en bra helg poängmässigt, konstaterar Richard. Totalt sett tappade jag bara tre poäng på Dahlgren trots ett tufft kval och ett tufft första heat. Jag vet hur mycket Daniel har slitit så jag är faktiskt glad för hans skull. Jag försökte göra ett försök att köra om men jag har kört mot honom i så många år att jag vet att han aldrig släpper en seger frivilligt. Nu blir vi av med lite vikt till Falkenberg och där ska vi ta revansch.

I mästerskapet är Robert Dahlgren i fortsatt ledning efter en andraplats och en femteplats, nu tio poäng före teamkamraten Richard Göransson på andraplats. PWR SEAT Dealer Teams starka helg gör att Johan Kristoffersson är ny trea, 37 poäng efter och med teamkamraten Haglöf 28 poäng bakom.

Nästa race i STCC är Falkenberg 9-10 juli.

Resultat – STCC Anderstorp, heat 1:

1. Johan Kristoffersson, PWR Racing - SEAT Dealer Team, 1:34.274
  2. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, +2.444
  3. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, +10.539
  4. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +12.268
  5. Björn Wirdheim, Flash Engineering, +13.121
  6. Daniel Haglöf, PWR Racing - SEAT Dealer Team, +17.790
  7. Reuben Kressner, Flash Engineering, +29.305
  8. Linus Ohlsson, Flash Engineering, +31.691
  9. Emma Kimiläinen, PWR Racing - SEAT Dealer Team, +43.153
  10. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, +2 Laps

Resultat – STCC Anderstorp, heat 2:

1. Daniel Haglöf, PWR Racing - SEAT Dealer Team, 1:35.074
  2. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, +0.726
  3. Johan Kristoffersson, PWR Racing - SEAT Dealer Team, +3.385
  4. Björn Wirdheim, Flash Engineering, +7.870
  5. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, +8.493
  6. Emma Kimiläinen, PWR Racing - SEAT Dealer Team, +8.817
  7. Linus Ohlsson, Flash Engineering, +14.399
  8. Reuben Kressner, Flash Engineering, +31.915
  9. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, +44.740
  10. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +1 Lap

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC , Clio Cup och Formel STCC Nordic har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Micke Fransson
Presschef