Så sänds STCC och RallyX i SVT 2014

Så sänds STCC och RallyX i SVT 2014

Motorsportfansen kan se fram emot ett spännande år framför tv-rutan och läsplattan när STCC och SVT fortsätter sitt samarbete från förra året. Skandinaviens främsta banracingmästerskap STCC kommer att direktsändas i SVT Play på webben och i tv-rutan blir det ett magasinsprogram på lördagkvällarna som visar det bästa från helgens tävlingar.

–  Ett redan fantastiskt samarbete med SVT blir ännu bättre när vi nu trimmar in upplägget för 2014 för att nå fler tittare, säger Bob Huzell, VD för STCC.

I SVT Play kommer tittarna att få se både STCC och RallyX i direktsändning, i SVT blir det ett entimmes magasin som visas i efterhand på lördag kväll efter tävling.

–  Ett magasin som visar höjdpunkterna från tävlingarna är ett format som vi tror passar bättre i tv-rutan, fortsätter Huzell. Dessutom får sporten bra exponering i SVT:s sportnyheter som ju har enorma tittarsiffror.

Samarbetet med SVT innebär också att STCC:s satsning på rallycross, RallyX-mästerskapet, kommer att visas direkt i SVT Play. Dessutom blir det cirka tjugo minuter RallyX i magasinen de gånger RallyX tävlar tillsammans med STCC. De två RallyX-tävlingar som ligger utanför STCC-kalendern sänds som halvtimmesmagasin med enbart RallyX.

–  Vi fortsätter vår målmedvetna satsning på banracing, i år kryddat med rallycross som är på stark frammarsch, säger Johan Ejeborg, projektledare för SVT:s motorsportsändningar. Rallycross är en spektakulär sport som växer internationellt och där vill vi vara med och ge tittarna en spännande upplevelse.

Den 10 maj är det premiär på Ring Knutstorp med både STCC och RallyX.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang ingår förutom huvudklassen STCC även Carrera Cup Scandinavia, V8 Thunder Cars, Clio Cup och Formel Renault 1.6. Från 2014 driver STCC även RallyX där Supercar- och Supercar Lites-klasserna ingår instegsklassen.

Joakim Tärnström
Informationsansvarig