Säsongsdebut för Dahlgren: ”För tidigt att säga något”

Säsongsdebut för Dahlgren: ”För tidigt att säga något”

Volvoteamet satsar allt på att försvara sin dubbeltitel från 2009.
Redan nu ligger de i Spanien för en intensiv testperiod.
- Svårt att säga vad det ger, det slutgiltiga svaret får vi inte förrän premiären, men jag är säker på en sak, vi har inte gjort bilen sämre, säger föraren Robert Dahlgren.

Spanska Guadix är platsen där Volvoteamet Polestar Racing lade grunden till sina titlar i 2009-års STCC-mästerskap. 12 dagars vintertest föregick fjolårets succé, i år satsar teamet på samma recept.
- Det var helt avgörande ifjol, det är jag säker på, säger Robert Dahlgren som är den förare i teamet som genomför testerna.

Han är nyligen hemkommen från årets första test. Fyra dagar har avverkats, samma bana, samma uppdrag.
- Jag har två primära uppgifter under en testdag. Att köra identiskt varje varv i fyra dagar och leverera så precis feed back som möjligt till våra ingenjörer. Jag vet inte så mycket om de exakta tekniska detaljerna, ofta kör jag blindtest, utan att veta vilka justeringar som görs. För mig handlar det om att leverera känsla, jag litar fullt ut på att våra ingenjörer har koll på siffrorna, säger han.

Dahlgren ser stora skillnader i årets första testpass i Spanien jämfört med fjolårets dito.
- Då var bilen nybyggd, vi skulle ta reda på i vilken ände vi skulle börja. Nu har vi bevisligen en bra bil men har massa saker att utveckla, det som skiljer är att tiondelarna blir allt svårare att hitta. Den dagen man anser att en bil är perfekt, den dagen är det dags att sluta, säger han.

Behöver ni testa i Spanien när ni vet att ni har en vinnarbil?
- Det är klart att vi behöver utveckla bilen precis som BMW utvecklar bilen åt Flash Engineering och WestCoast Racing. Vi måste göra samma jobb och lite bättre än vad BMW gör i Tyskland.

Var den bil du körde i Spanien 2010-års vinnarbil i STCC?
- Det är alldeles för tidigt att säga. Det kändes bra, var hur kul som helst att köra igen. Svaret får vi som sagt på premiären och jag lovar att den inte är sämre än förra sommaren.

Med vänlig hälsning/ With best regards
Mikael Sandberg

Vikdalsgränd 10 A, 4tr