Simon Ohlin segrade i sista racet i Formula STCC Nordic

Simon Ohlin segrade i sista racet i Formula STCC Nordic

Simon Ohlin tog sin andra seger i säsongens sista heat i Formula STCC Nordic. Och med det avrundade han debutsäsongen i klassen på bästa sätt.
— Skitkul, det har fungerat jättebra hela säsongen, sade han.

Sista heatet på Mantorp Park var betydelselöst för topplaceringarna och ingen behövde köra taktiskt. FörrSimon Ohlin var det självklart viktigt att ta med sig en seger in i arbetet till nästa säsong.
— Jag har varit på pallen i alla tävlingar där vi fått tävla om det, jag trodde verkligen inte på det resultat innan säsongen. Teamet har funkat fantastiskt bra och jag har haft bra stöd av mina partners, sade han.
Som bästa svenska förare i mästerskapet kan Ohlin också titulera sig svensk juniormästare.

Emil Heyerdahl tävlade i en gulddekorerad bil hela finalhelgen. Han säkrade mästerskapet redan under förra tävlingshelgen.
— En väldigt bra säsong, härligt. Team Greenpower har kommit väldigt långt på kort tid, sade mästaren.

Sebastian Persson avslutade säsongen på ett fint sätt och blev totalfyra. Han blev trea i sista heatet
— Säsongen började ganska bra men vi har haft en del otur. Det känns som vi hittat bra fart nu på slutet och att jag blivit säkrare i bilen. Det här var ett läroår för oss, sade han.

Race 1

1. Emil Heyerdahl, Team Greenpower, 1:22.380
2. Sebastian Persson, Ward WestCoast Junior Team, +0.117
3. Simon Ohlin, Tornfrakt Racing, +0.203
4. Viktor Andersson, MA:GP, +4.140
5. William Winsth, Tornfrakt Racing, +5.132
6. Edward Sander Woldseth, Team Greenpowerh, +12.152
7. Lars Solheim, Team Greenpower, +12.288
EXC. Alfred Nilsson, Ward WestCoast Junior Team, EXC

Race 2

1. Simon Ohlin, Tornfrakt Racing, 1:21.692
2. Emil Heyerdahl, Team Greenpower, +2.577
3. Sebastian Persson, Ward WestCoast Junior Team, +6.348
4. Viktor Andersson, MA:GP, +6.801
5. Alfred Nilsson, Ward WestCoast Junior Team, +9.047
6. William Winsth, Tornfrakt Racing, +13.227
7. Lars Solheim, Team Greenpower,+15.491
8. Edward Sander Woldseth, Team Greenpower, +32.643

Slutställning Formula STCC Nordic 2018

Genomgång av förarnas insatser under säsongen

Emil Heyerdahl

Mästaren från Björkelangen i Norge var den enda i fältet som tävlat i klassen inför säsongen. Den rutinen var förmodligen en avgörande faktor, Heyerdahl dominerade stort.

Simon Ohlin

Skåningen var stabil som ett välsynkat urverk under säsongen. Var på pallen i alla race, utom det som kördes bakom säkerhetsbil på Rudskogen. Då gick det inte att hamna på pallen eftersom han startade fyra. Väldigt stabil säsong av Ohlin som tog två racessegrar.

Edward Sander Woldseth

Ynglingen från Oppegård i Norge utmanade länge om andraplatsen men han var inte riktigt lika jämn som Ohlin sett över säsongen. Klart godkänd säsong.

Sebastian Persson

Kristianstad-föraren visade bättre och bättre resultat ju längre säsongen gick och toppade med en andraplats under finalhelgen.

Alfred Nilsson

Nilsson från Kristianstad smällde till med seger i säsongspremiären på Ring Knutstorp men hittade inte riktigt samma fart senare under säsongen.

Viktor Andersson

Fältets yngste förare, född 2003. Linköpingskillen var långt efter i början av säsongen men närmade sig toppen mot slutet och gjorde toppkval både i Rudskogen och på Mantorp. Sonen till STCC-legendaren Mattias Andersson visade kanske den bästa utvecklingskurvan av alla förare.

Lars Solheim

Segrade i Formula Basic 2017, före landsmannen Edward Sander Woldseth. Solheim hade det dock tyngre i Formula STCC Nordic och skaffade sig massor med erfarenhet inför framtiden.

William Winsth

Sollentuna-föraren, tävlande för KAK, anmälde sig sent på säsongen och gjorde en klart godkänd debutsäsong.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX Nordic. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och Formel STCC Nordic, som har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX Nordic, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Hemsida STCC: www.stcc.se
Hemsida RallyX: www.rallyx.se