Stadsloppet i Göteborg säkrat – nu rustar man för ytterligare utveckling

Stadsloppet i Göteborg säkrat – nu rustar man för ytterligare utveckling

Under vintern har konstellationen runt STCC City Race stärkts ytterligare. Racet är ett av de mest uppmärksammade i STCC-kalendern och med ett långsiktigt arrangörsavtal kan nu utvecklingen accelerera ytterligare.
- Nu finns långsiktigheten där som är en av våra hörnstenar i arbetet runt STCC och samarbetet mellan de viktigaste aktörerna är på plats via avtal som förlängs. För STCC innebär det att vi säkrat ett race i Göteborg de kommande fyra åren och det betyder mycket för sporten, säger Bob Huzell på STCC AB.

Samarbetet innebär att Sport & Evenemang tar över ansvaret för City Racet och dess fortsatta utveckling medan arenabolaget City Race Arena AB fokuserar på övrig utveckling av banan.
- Vi har varit med och byggt upp förutsättningarna för ett stadslopp för STCC under två år och nu när evenemanget är säkrat handlar det mer om att fullt ut etablera sig i en storstadsregion, säger Thomas Lindskog på City Race Arena AB.
- Hundra procent fokus ligger nu för vår del på att garantera de bästa sportsliga förutsättningarna och släppa vidare det fulla ansvaret för evenemanget till en etablerad evenemangsaktör. En lösning som känns helt rätt för oss.

Sport & Evenemang har de senaste två åren också agerat partner i projektet men får nu en större roll. 2010 väljer man från arrangörssidan tillsammans med STCC AB att fokusera på två klasser, STCC och Carrera Cup. STCC kommer för första gången till Göteborg med en skandinavisk uppställning då de danska teamen ansluter i den Skandinaviska cup-serien.

Med vänlig hälsning/ With best regards
Mikael Sandberg

Vikdalsgränd 10 A, 4tr