STCC-förare hyllas internationellt

STCC-förare hyllas internationellt

Närmare en miljon kronor gick till Sverige när BMW hyllade sina bästa förare i världen i helgen.
Förarna från Flash Engineering och West Coast Racing stod i ett bonusregn när de rankades från tvåa till tia i världen.
- Jag är oerhört stolt över att STCC-förarna rankas så högt internationellt. Det är också ett väldigt högt betyg åt STCC i konkurrens med 28 länder, säger Bob Huzell på STCC AB.

198 förare från 28 länder slogs om at bli bästa förare i världen. Av dem gick 25 förare vidare till en final med 2,5 miljoner kronor i prispotten. Sverige hade fyra förare representerade och de kammade tillsammans hem närmare en miljon svenska kronor för sina insatser i den svenska standardbilsserien STCC.
- Det är ett tecken på att Sverige och STCC har hög status internationellt och jag känner en oerhörd stolthet över våra professionella förare, säger Huzell.

Richard Göransson slutade på andra plats och hyllades för framgångarna i STCC och VLN-serien. Thed Björk slutade trea Robin Rudholm sjua  och Jan ”Flash” Nilsson tia i den prestigefyllda galan i München. Bäste BMW-förare blev Colin Turkington som segrade i BTCC  2009.

BMW Sports Trophy hölls i år för 48:e året i rad i närheten av BMW:s huvudkontor med runt 500 inbjudna gäster och tävlingsförare från hela världen.

Med vänlig hälsning/ With best regards
Mikael Sandberg

Östgötagatan 100