STCC och Helsingborgs Kartingklubb presenterar Stars of Tomorrow

STCC och Helsingborgs Kartingklubb presenterar Stars of Tomorrow

Den 17 juni ska nästa generation svenska motorsportstjärnor göra upp i kartingtävlingen Stars of Tomorrow som körs på Väla Motorstadion i närheten av centrala Helsingborg. Segrarna i de två klasserna KF3 och KZ2, samt två av STCC utvalda förare i respektive klass kommer att få delta i tester med STCC-team. Även Motorbanan Ring Knutstorp bidrar med priser i form av biljetter till STCC-tävlingen i höst.

– Detta är priser som inte tidigare varit möjliga att erbjuda inom svensk motorsport på den här nivån, säger David Molin, tävlingsledare i Helsingborgs Kartingklubb. Det här är en jättemöjlighet för våra kartingungdomar att ta nästa steg i sina racingkarriärer.

För STCC är samarbetet ett sätt att hjälpa kartingungdomarna vidare i sina karriärer. Det naturliga steget att ta är att gå vidare till Clio Cup JTCC, den för året nystartade klassen för unga talanger.

– Vi ser detta samarbete med Helsingborgs Kartingklubb som en möjlighet att överbrygga steget från karting till banracing, säger STCC:s VD Bob Huzell. Det är viktigt att värna om återväxten inom svensk elitracing och det här är ett utmärkt sätt att göra det på.

Förutom fina priser i form av testmöjligheter kommer även ett flertal STCC-stjärnor att vara på plats, och inte bara för att titta på. Molin räknar med att Helsingborgspubliken ska hitta till banan för att se när STCC-förarna tävlar tillsammans med kartingtalangerna i en Pro Am-tävling.

– Kartingtalangerna får köra i par med var sin STCC-förare, säger Molin. Det kommer att bli en spännande utmaning som också kommer att bjuda publiken på underhållning.

Mer detaljer om evenemanget kommer att presenteras av STCC och Helsingborgs Kartingklubb under kommande veckor.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning.

• TV-avtal på fyra år med CANAL+ och SVT
  • Femårsavtal med Svenska Bilsportförbundet
  • SM-status (Clio Cup JTCC har JSM-status)

Kalender 2012

• Mantorp Park 4-5 maj
  • Ring Knutstorp 18-19 maj
  • Sturup Raceway 15-16 juni
  • Mantorp Park 6-7 juli
  • STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
  • Jyllandsringen 25-26 augusti
  • Ring Knutstorp 7-8 september
  • Solvalla, Stockholm 21-22 september

Hemsida: www.stcc.se

Scandinavian Touringcar Corporation AB har enligt Soliditet AB, Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation, AAA i kreditvärdighet, den högsta nivå som går att uppnå. Endast 2,7 procent av alla företag når upp till denna kreditbedömning.