STCC väljer framtid – nytt reglemente är beslutat

STCC väljer framtid – nytt reglemente är beslutat

Nu väljer STCC väg för framtiden – det blir samma reglemente som i det brittiska standardvagnsmästerskapet, BTCC, New Generation Touring Car, NGTC. Under hösten 2010 presenterade STCC sitt förslag till nytt reglemente men sedan dess har diskussioner pågått med företrädare för olika team om alternativa reglementen.

–  Det här är ett reglemente för framtiden, säger Bob Huzell, vd för STCC AB. Processen har tagit betydligt längre tid än vad vi hade trott men nu har vi fattat ett beslut som gör att vårt ursprungliga förslag anpassas en aning för att göra en övergång till ett nytt reglemente så smidig som möjligt.

Flera team har framfört önskemål om att kunna fortsätta köra sina bilar enligt det gamla S2000-reglementet i ytterligare ett år. Nu går STCC dem till mötes genom att i likhet med BTCC tillåta bilar från båda reglementena att samsas på banan under ett övergångsår, fram till 2013 då endast NGTC-bilar blir tillåtna.

– Fördelen är att de team som idag har relativt nya bilar enligt det gamla reglementet kan fortsätta att köra dem ett år till samtidigt som de team som vill satsa på den nya NGTC-bilen kan göra det och det skapar förutsättningar att få till bra startfält även framöver, säger Huzell. Det utjämningssystem för prestanda som vi använder kommer att fungera lika bra som tidigare med de nya NGTC-bilarna och med de erfarenheter som BTCC får i år kommer vi lättare att kunna skapa sportslig rättvisa.

STCC:s ursprungliga förslag, som baserade sig på det brittiska reglementet, men med vissa anpassningar, kommer nu att följa BTCC fullt ut. I England har bilbranschen slutit upp bakom det nya reglementet och Bob Huzell menar att det är avgörande för en fortsatt positiv utveckling av sporten.

– Vi känner att vi har stöd från bilbranschen och det är en viktig förutsättning för vårt ställningstagande, säger Huzell. Import- och återförsäljarledet har en avgörande betydelse för att teamen ska kunna bedriva sin verksamhet på en professionell nivå. Redan i år finns Toyota och Audi representerade i England och nästa år beräknas minst ytterligare sex till åtta nya bilar stå på startlinjen enligt det nya reglementet och det gör det naturligtvis lättare för de skandinaviska teamen att använda dessa även i STCC.

Både det svenska och det danska bilsportförbundet, SBF respektive DASU, ställer sig bakom STCC:s beslut. SBF:s styrelseordförande, Kåge Schildt, ser positivt på framtiden.

– Vi är mycket nöjda med att STCC har fattat ett beslut som gynnar mästerskapets utveckling på ett bra sätt, säger han. För oss är STCC en viktig partner i arbetet att lyfta svensk motorsport både när det gäller bredd och elit. STCC har haft en positiv utveckling under de senaste åren med sin expansion på den skandinaviska marknaden och med dagens beslut tar STCC ytterligare ett steg in i framtiden.

Om STCC 2012 (NGTC – New Generation Touring Car)

• Motor: Turbomatad 2-litersmotor med 300 hk initialt därefter höjs effekten till 330-340 hk 2013 då också push-to-pass införs. Lång drifttid (minst 5 000 km före renovering), Motor enligt NGTC-reglemente, ej enhetsmotor.
  • Transmission: Sexväxlad sekventiell enhetslåda
  • Bromsar och koppling: Enhetspaket med ok, skivor (fram: 362x36 mm & bak: 304x10 mm FWD, (304 x 25 mm RWD), belägg, huvudcylindrar, pedalbox, koppling, etc.
  • Gemensamma subframes och hjulupphängningar
  • Elsystem: Enhetssystem, ECU, dataloggning, kabelstam etc.
  • Säkerhetsbur byggs av FIA-certifierad tillverkare enligt FIA:s specifikationer för S2000 2011
  • Förbättrad sidokrockskydd enligt FIA:s förslag för S2000 2011
  • Aerodynamik: Låg downforce för att underlätta omkörningar, lika för alla.
  • Fram & Bakhjulsdrift

Inköps- och driftkostnader

• Kostnad bil: Beräknad 1,4 miljoner kronor, exklusive motor (målbild, ej fastställt)
  • Minskade driftskostnader för reservdelar tack vare gemensamma delar och leverantörsservice på banan
  • Minskade driftskostnader tack vare lång livslängd och högre styrka på komponenter jämfört med S2000.
  • Köp kit och bygg själv eller köp färdigbyggt

• Stabilt reglemente – fem år, 2012-2016
  • Utgår från produktionschassin – välj mellan minst 25 olika tillverkare

För mer information, kontakta:

Joakim Tärnström, informationsansvarig, 0730 88 54 42

Bob Huzell, vd, 0733 01 90 75

Rickard Pålsson, huvudägare och styrelseledamot, 0705 85 94 03

För teknikfrågor: Johnny Haraldsson, Teknisk Chef, 0707 67 20 23

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se