Dick Jönsson-Wighroth

STCC-veteranen Dick Jönsson-Wigroth brinner för racingungdomar

Ward WestCoast Racing Junior Team är regerande mästare i både team- och förarmästerskapet i Formula STCC Nordic. Och teamägaren Dick Jönsson-Wigroth ser klassen som en viktig del av svensk racings framtid.
— Jag brinner för formelbilar och ska vi få tillväxt så måste vi få med oss ungdomarna, någon måste våga chansa på dem också. De förare jag haft i mina STCC-bilar och som blivit mästare, har kommit från formelbil, säger han.

Klassen som nu heter Formula STCC Nordic introducerades i Sverige och Skandinavien 2013 och är alltså inne på sin sjätte säsong. Och Dick Jönsson-Wigroth hoppas och tror på en bra framtid för klassen.
— Du får tävla från du är 15 år och det är inte dyrare att köra formelbil i Sverige, jämfört med att köra karting internationellt. Jag tror att de som kör formelbil utvecklas på ett sätt som gör att de får en bredare erfarenhet och mer fingertoppskänsla, säger han och fortsätter:
— Vad jag vill åstadkomma med den här klassen är att vi ska 15 bilar på startlinjen. Vi ska inte hålla på med en massa uppdateringar som gör det dyrare, det här ska vara förstavalet för de som inte vill ut i världen och köra Formel 4. Det handlar om att bygga en bra, nationell formelbilsklass för att utbilda de ungdomar som med största sannolikhet kommer att gå vidare till STCC. Det är i STCC deras sponsorer finns och det är där de har råd att vara, säger han.

Stor fördel med STCC

Att klassen finns inom STCC-paketet ser han som en stor fördel.
— Vi måste vara med i STCC så att förarna kan vara med på banorna, bygga upp sitt sponsornät och se upp till förare som Robert Dahlgren, Richard Göransson, Fredrik Ekblom, Philip Morin och alla andra.

WestCoast Racing är ett av de mest framgångsrika STCC-teamen i Sverige och fyller en viktig funktion med sin juniorsatsning.
— Det är inget självändamål att det ska vara fler team som oss i Formula STCC Nordic, jag ser gärna att det kommer in fler familjeteam i serien. Men vi måste också respektera de som inte kan skruva själv och där kan vi hjälpa till. Men vi försöker samtidigt hålla det på en nivå där det inte är för mycket vita dukar och champagne, säger Dick Jönsson-Wigroth.

Mycket nytt

Med sin långa erfarenhet erbjuder Ward WestCoast Racing Junior Team en bra skola.
— Det är en helt ny arena för våra förare, i karting kan de enbart fokusera på att köra. Nu kanske de kör tre gånger på en dag och så ska de ska hantera båda sina egna och teamets sponsorer, de ska lära sig jobba med media. Det skiftar mycket från där de har varit till dit där är på väg.

Seger 2019?

Och han är tydlig med att årets förare (Alfred Nilsson och Sebastian Persson) inte förväntas vinna redan i år.
— Självklart hoppas jag att vi kan försvara gulden, men jag vill inte lägga någon press på förarna. Det här är en satsning på två år där vi i år ska se, lära och ta de poäng och pallplatser vi kan. Nästa år ska de vara redo för att vinna mästerskapet, så tuff är racingvärlden, säger han.

Fotnot: Förra säsongen segrade Ward WestCoast-föraren Hugo Nerman. Teamkamraten Philip Hall blev trea.

Tabell inför helgens tävlingar i Anderstorp

Tidsschema Anderstorp

Var är de nu?

Hugo Nerman, mästare 2017. Tävlar i STCC.
Linus Lundqvist, mästare 2016. Tävlar i brittiska Formel 3-mästerskapet. Leder mästerskapet efter fyra tävlingshelger.
Oliver Söderström, mästare 2015. Tävlar i STCC
Joonas Lappalainen, mästare 2014. Tävlade i STCC 2017. Kör internationell GT-racing 2018
Erik Johansson, mästare 2013. Tävlade i STCC 2015. Kör internationell GT-racing 2018.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX Nordic. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och Formel STCC Nordic, som har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX Nordic, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Hemsida RallyX: www.rallyx.se