Delaktighet skapar den rättvisa staden

Att utveckla staden och samtidigt involvera dess medborgare är en framgångsfaktor. Det menade flera av talarna under Svenska Teknik&Designföretagens seminarium i Almedalen kring social hållbarhet.

Modern stadsplanering handlar om att involvera dem som bor, ska verka och röra sig, säger, Lena Wästfelt, vd för Svenska Teknik&Designföretagen.  Stadsplanerare, etnologer och beteendevetare möts i en mix och där kan de nya städerna växa fram som integrerar alla som lever där.

Anders Svensson, Caselab, menade att städer som inte utvecklas tappar sin energi. Talangerna kommer aldrig fram utan fastnar i förorten. Homogeniteten i segregerade områden leder till ett okreativt samhälle. Det är i mötet mellan olikheterna som det nya växer och ta fart, menar Anders Svensson.

Ann Legeby, berättade om forskningen på området och kunde visa tydliga bilder av rörelsen betydelse för mångfalden. Ulf Silbersky, GIS- expert, betonade vikten av att öppna upp staden att skapa många stråk och mötesplatser. Då finns ”väktare ” i hela staden, d v s då hjälps vi åt att hålla undan brottsligheten.

Men vad är det egentliga problemet, undrade Jasenko Selimovic från Arbetsdepartementet? Han berättade om många insatser som regeringen gjort under flera år, utan egentliga resultat. Han gav problemet flera perspektiv men menade att nu måste vi gå till botten, innan vi satsar mer pengar och projekt.

Hållbarhet pratar alla om, och vi känner till perspektiven, men just det hållbara är ännu för vagt definierat, säger Lena Wästfelt. Hon lovar att arkitekterna och konsulterna kommer att under närmaste åren visa hur man bättre tar med det i all planering och samverkan.

Medverkande: Jasenko Selimovic (FP), statssekreterare Arbetsmarknadsdepartementet, Katrin Stjernfeldt Jammé (S), Anders Svensson Caselab, Ann Legeby Sweco, Viktoria Walldin White, Ulf Silbersky WSP, Monica von Schmalensee vd White, Eva Nygren vd Sweco Sverige

Seminarierna webbsänds på: http://www.std.se/web/almedalen2011.aspx

Kontaktperson: