Ingen förbättring av betalningstiderna i privat sektor

Svenska Teknik&Designföretagen har frågat sina medlemsföretag om hur de ser på långa betalningstider och hur dessa har utvecklats de senaste två åren. Resultatet är nedslående: 98 procent av företagen som svarat på enkäten ser ingen förbättring inom privat sektor. Tre företag av tio menar att det har blivit sämre.

– Utvecklingen går åt helt fel håll, framför allt inom privata näringslivet. När 98 procent svarar att det inte blivit någon förbättring inom den privata sektorn så visar det att lagstiftningen inte räcker till. Nästan 30 procent av företagen som medverkar säger att betalningstiderna blivit längre under de två senaste åren. Det behövs både en skärpning i lagstiftningen och en kulturförändring i synen på betalningstider, säger Anders Persson, näringspolitisk chef på Svenska Teknik&Designföretagen.

Sedan mars 2013 ska offentlig sektor betala fakturor senast 30 dagar efter att borgenären lämnat krav på betalning. Samma lagstiftning gäller för privata näringslivet, om inte borgenären uttryckligen godkänt en längre betalningstid.

– När lagen infördes fanns det en oro att den inte skulle vara tillräckligt skarp, eftersom det fanns en lucka för förhandlingar om 30 dagars betalningstid i näringslivet. Tyvärr har den oron besannats, säger Anders Persson.

Medlemsundersökningen visar också att bara 60 procent av betalningarna i offentlig sektor klarar 30 dagarsgränsen.

– Det är bättre än i privata näringslivet men självklart borde regelefterlevnaden vara bättre i offentliga sektorn. De ska vara ett föredöme när det gäller betalningstiderna, säger Anders Persson.

Rapporten
Rapporten finns att ladda ner här.

Om medlemsundersökningen
Undersökningen genomfördes under perioden 14 till 22 september 2015.

Enkäten skickades ut till 585 vd:ar bland Svenska Teknik&Designföretagens medlemsföretag. Svarsfrekvens: 156 svar (26, 9 procent).

De svarande medlemsföretagen är arkitekter, teknikkonsulter och industrikonsulter och representerar en omsättning på 19,6 miljarder kronor, vilket motsvarar en tredjedel av branschens totala omsättning i Sverige.

Anders Persson, näringspolitisk chef
+46 (0)70-509 69 17