​Stor samling av nordiska arkitekter i Malmö

I dag samlas det nordiska branschnätverket ”Nordiskt praktikermöte” där branschorganisationer och arkitektföretag från de nordiska länderna finns representerade. Arkitekternas samhällsnytta och värdeskapande står högt på agendan.

Svenska Teknik&Designföretagen är idag värd för Nordiskt Praktikermöte där arkitektorganisationer från de nordiska länderna samlas och utbyter erfarenheter. Mötet bidrar till ökad kunskap om arkitektbranschen, konjunkturen och utvecklingen inom Norden.

- Tillsammans kan vi skapa en bra plattform för att hjälpas åt att förbättra villkoren för branschen, både i enskilda länder och Norden sammantaget, säger Magnus Höij vd Svenska Teknik&Designföretagen.

Det är stor efterfrågan på arkitektföretagens tjänster och mer än 80 procent av företagen i Sverige planerar att nyanställa under det närmaste halvåret. Tillväxten hämmas dock av svårigheter att hitta personal att anställa. 80 procent av arkitektföretagen uppger att brist på kompetens är deras främsta hinder för verksamheten. Ökad global konkurrens med pressade marginaler som följd utgör också en utmaning för branschen.

-Ett huvudfokus på Nordiskt praktikermöte i Malmö blir att diskutera hur arkitektbranschens värdeskapande ser ut och hur arkitektföretagen kan klättra i värdekedjan, menar Magnus Höij.

Nordiskt Praktikermöte arrangeras i Malmö, som med sin tillväxt, närhet till Köpenhamn och inte minst sitt ledarskap i stadsbyggnad har blivit en viktig arena för stads- och samhällsbyggnad både nationellt och internationellt.

- Malmös stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson kommer under programmet att ge sin syn på Malmös utveckling, och vilken roll som arkitektbranschen kan komma att spela framöver. Det ser jag mycket fram emot, säger Magnus Höij.

För ytterligare information:

Magnus Höij, vd Svenska Teknik&Designföretagen, 0703-10 35 00