Svenska Teknik&Designföretagen firar 100 år av samhällsbyggande

För 100 år sedan samlades fem ingenjörsföretagare och bildade Sveriges konsulterande ingenjörers förening (SKIF) och därmed myntades begreppet konsultföretag. Idag heter branschföreningen Svenska Teknik&Designföretagen och förenar 740 arkitekt-, teknik- och industrikonsultföretag som med sammanlagt 28  000 medarbetare.

– Det är med stolthet vi  nu visar upp konsulternas bidrag under de 100 åren. Allt du ser runt om dig, det fysiska samhället,  har de varit med och skapat. Byggnader, vägar, broar, järnvägen, gator, vägar, vatten, avlopp, flygplatser, industrier, säger Lena Wästfelt, vd för STD-företagen.

– Som samhällsbyggare är vår roll att bidra till ett miljösmartare byggande. Om vi blickar tjugo, trettio år framåt i tiden finns problem men också lösningar. Tekniken och viljan finns i våra medlemsföretag.  Men det behövs politiker och byggherrar som är med och tar ansvar. Tillsammans kan vi bygga det samhälle som inte tär på nästa generations resurser, fortsätter Lena.

Arkitekten, konsulten har haft en undanskymd roll. Nu vill föreningen att medlemmarna kliver fram och bidrar till samhällsutvecklingen. Bent Johannesson, STD-företagens ordförande, vill att begreppet konsult ska få en mer positiv klang och att konsulterna ska fungera i den rådgivande roll som begreppet innebär.

Föreningen firar sitt Jubileum på 7 olika orter i Sverige. Nu går resan norrut och Luleå samt Umeå står på tur. I samtliga städer har arrangemanget varit en samverkan mellan lokala politiker, regionutvecklare, universiteten och Svenska Teknik&Designföretagens medlemmar. 100 år bakåt betyder också 100 år framåt. Det här är en bransch som medverkar till värden som varar.

Lena Wästfelt, VD

Svenska Teknik&Designföretagen

070-345 69 07, lena.wastfelt@std.se

Mathias Lindow, Näringspolitisk kommunikatör

Svenska Teknik&Designföretagen

070-659 77 05, mathias.lindow@std.se

• Miljö, energi

Svenska Teknik&Designföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisation för arkitekt- samt teknik- och  industrikonsultföretagen. Vi samlar cirka 740 företag med 28.000 medarbetare i en bransch som skapar värden som varar. STD-företagen ingår i Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag.