Detaljplanen för Steen & Ströms projekt i Kristianstad är antagen

Kommunstyrelse i Kristianstad antog den 13/12 den nya detaljplanen för Östra Centrum i Kristianstad. Planen innefattar Steen & Ströms utvecklingsprojekt av Östra Centrum som innebär byggandet av en ny citygalleria i centrala Kristianstad. Steen & Ström äger sedan tidigare de fastigheter som innehåller Domus, Kosmorama, Burger King m.fl. och som ingår i utvecklingsprojektet.

För Steen & Ström så innebär antagandet av detaljplanen att ytterligare en milstolpe är nådd i arbetet mot målet ett nytt Östra Centrum. Produktionsstart beräknas ske under hösten 2012 med en etappinvigning under hösten 2013 och den nya gallerian beräknas stå helt klar 2014.

– Vi är väldigt positiva till att kommunfullmäktige antagit detaljplanen för Östra Centrum och med samarbetet med kommunen som är väldigt konstruktivt. Vi arbetar nu vidare med projektet och fokus ligger på att säkra kostnader och intäkter fram till sommaren då våra ägare fattar det slutliga investeringsbeslutet, säger Erik Lennhammar, Development Director på Steen & Ström.

Steen & Ström har idag en projektgrupp på drygt 10 personer som jobbar heltid med projektet samt samverkar med ett flertal konsulter både lokalt i Kristianstad som i övriga landet. Det för projektet viktiga uthyrningsarbetet löper på enligt plan och intresset från detaljhandeln är mycket stort.

Projekt Östra Centrum omfattar totalt ca 62 000 kvm och kommer med sina 25 000 kvm handel att innehålla ungefär 60 butiker. Förutom handel omfattar projektet bostäder och drygt 1 000 parkeringsplatser. Investeringen beräknas till drygt en miljard kronor.

Erik Lennhammar               Development Director        Tel +46 8 508 99 962
Wilner Anderson                Country Manager               Tel +46 8 508 99 909
Jeanette Sällström             Leasing Manager               Tel +46 8 508 99 963

• samarbete
  • kommunstyrelse
  • utvecklingsprojekt
  • östra centrum
  • kristianstad
  • detaljplan

Steen & Ström är Skandinaviens ledande köpcentrumföretag. Vi äger och driver 42 köpcentrum och omsätter 39 miljarder kronor. I Sverige äger vi 9 köpcentrum och har fler ut- och nybyggnadsprojekt.