Fräscht, trendigt och barnvänligt gör att göteborgaren väljer Allum

Allum ligger i topp när boende i östra storgöteborg får välja vilket köpcentrum de gärna besöker. Utöver butikernas utbud är det framför allt den trevliga miljön, att det är fräscht, trendigt, barnvänligt och det personliga bemötandet som lockar. Det visar en undersökning bland 500 personer som TNS Sifo har genomfört på uppdrag av Steen & Ström som äger och förvaltar Allum. Nordstan är den största konkurrenten.

- I vår framtida tillbyggnad kommer vi att satsa mycket på mötesplatser och caféer, något som framför allt ungdomarna efterfrågar, säger Jörgen Törnqvist, marknadsansvarig på Steen & Ström.

Det finns gott om köpcentrum i Göteborg med omnejd - inte mindre än nio stycken inom en radie av fyra mil från Partille. Allum hör till de mest uppskattade och har hela tiden ökat i popularitet sedan starten för sex år sedan. Hela 96 procent av de som har tillfrågats i undersökningen har någon gång besökt Allum. 51 procent besöker Allum minst en gång i månaden. Bland de som bor i Partille, Lerum, Härryda och östra delarna av Göteborg är siffran hela 68 procent.

Fler mötesplatser på önskelistan
Nordstan är Allums största konkurrent, framför allt bland de som är under 30 år. Undersökningen visar att hela 78 procent av ungdomarna besöker Nordstan minst en gång i månaden, följt av Allum (61 procent), Bäckebol (42 procent) och Backaplan (24 procent).

-          Ungdomarna saknar caféer och andra mötesplatser i Allum, något vi planerar för i den nya tillbyggnaden som beräknas vara klar 2014. Här kommer det t ex att finnas 5-6 nya caféer och restauranger och stora mötesplatser att träffas på, säger Jörgen Törnqvist, marknadsansvarig på Steen & Ström.

Lojala besökare
Har man en gång besökt Allum, kommer man gärna tillbaka. Undersökningen visar att besökarna är lojala och gärna återkommer. Framför allt uppskattar man miljön och atmosfären i köpcentrumet och att personalen är personlig och trevlig. Dessutom uppfattar man Allum som tryggt, barnvänligt, rent och fräscht. Här finns bra toaletter och ett amningsrum och det är lätt att hitta parkering. Allt detta sammantaget gör att hela 81 procent av besökarna har en positiv bild av Allum. 49 procent känner sig till och med lyckliga under sitt besök här!

-          Vår vision är att fortsätta skapa ett modernt köpcentrum och en attraktiv mötesplats för alla åldrar. Utöver butikerna och serviceutbudet, ska besökarna få tillgång till ny teknik, överraskande lösningar och lekytor för barnen, något vi kommer att satsa mycket på i den nya tillbyggnaden, säger Jörgen Törnqvist.

Undersökningen har genomförts av TNS Sifo bland 500 personer som alla är över 15 år och boende i Göteborg, Partille, Lerum, Härryda och Alingsås.

Faktaruta:
Närliggande köpcentrum till Allum:
Storken galleria i Alingsås
Backaplan på Hisingen
Bäckebol homecenter på Hisingen
Nordstan i centrala Göteborg
Frölunda torg i västra Göteborg
Köpcenter 421 i västra Göteborg
Sisjö handelsplats i västra Göteborg
K-center i Kållered
Kungsmässan i Kungsbacka

För ytterligare information och bilder: