Idag invigs Emporia – södra Sveriges nya shoppingdestination

Klockan 12 idag öppnar portarna till Emporia i Malmö, Skandinaviens främsta shoppingcenter. Med ca 200 butiker i en spektakulär miljö erbjuder Emporia en shoppingupplevelse som saknar motstycke i Sverige.

På Emporia erbjuds besökarna en blandning av butiker som tilltalar alla, med flera koncept som tidigare inte funnits i södra Sverige. Exempelvis öppnar den klassiska leksaksaffären Hamleys, och den surfinspirerade modebutiken Hollister på Emporia.

-          Vi har velat skapa en internationell atmosfär. En noga utvald blandning av butiker och restauranger stärker varumärket Emporia som en shoppingdestination, för alla plånböcker, utan att tumma på kvaliteten, säger Wilner Andersson, Country Manager på Steen & Ströms Sverige.

Huset är ritat av arkitekt Gert Wingårdh, och erbjuder shopping i en spektakulär miljö med inslag av vacker konst och design. På Emporias tak finns en offentlig park, som samtidigt som den erbjuder en fantastisk utsikt, är en central del av Emporias miljöarbete. Emporia blir det första shoppingcentret i Sverige som miljöcertifieras enligt BREEAM. Arbetet med att skapa Emporia har pågått sedan 2006 och nu välkomnas alla besökare.

-       Vi är otroligt glada att äntligen få välkomna alla att uppleva vad Emporia har att erbjuda. Med Emporia har vi lyckats skapa något unikt, som vi hoppas ska sätta en ny standard för shoppingcenter i Sverige, säger Frederik Ekelund, Center Manager på Emporia.

Öppningsceremonin inleds klockan 12.00 vid Bärnstensentrén. Det blir en pampig invigning med tal av bland andra kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu och Steen & Ströms vd Wilner Anderson. Eftersom Emporia är en plats för överraskningar så kan besökarna vänta sig en upplevelse utöver det vanliga.

Klockan 18.00 fortsätter festligheterna. En specialskriven föreställning med ett femtiotal medverkande framförs vid Havstorget. Showen heter ”Argentum Regina” och bjuder på en unik berättelse om Emporias födelse, kamp och fulländning.

Invigningsfesten inleds idag och pågår hela helgen och under höstlovsveckan, för mer information se, www.emporia.se eller facebook.com/emporiamalmo

För mer information, var vänlig kontakta

Wilner Anderson, Country Manager , Steen & Ström Sverige AB, telefon: 08-508 99 909,
e-post: wilner.anderson@steenstrom.com

Frederik Ekelund, Center Manager Emporia, telefon: 040-363601, e-post: frederik.ekelund@steenstrom.com

Charles Larsson, Marketing Director, Steen & Ström Sverige AB, telefon 08- 508 99 913, e-post: charles.larsson@steenstrom.com

Emporia i korthet

Plats: Hyllie, Malmö
Arkitekt: Gert Wingårdh
Antal butiker och restauranger: ca 200
Yta: 93 000 kvm (68 000 handelsyta) fördelat på tre plan samt en offentlig takpark
Arbetsplats: Ca 3000 personer kommer arbeta på Emporia

Mer information om Emporia finns på www.emporia.se

Detta händer på Emporia på invigningen den 25 oktober

12.00             Officiell invigning av Emporia

Plats: Bärnstensentrén

Konferencier: Trine Grönlund

Medverkande: Wilner Anderson, Country Manager, Steen & Ström Sverige och Ilmar Reepalu, kommunstyrelses ordförande, Malmö stad

Musik och överraskningar

12.20             Dörrarna öppnas

18.00             Emporias invigningsshow ”Argentum Regina”

Plats: Havstorget

Specialskriven musik: Josef Rhedin

Emporia i form av Silverdrottningen: Hanna Holgersson
Silverdrottningens alter ego: Claudine Ulrich
Regissör: Cesare Righetti
Scenograf: Åse Persson
Kostymör: Marianne Lunderquist
Totalt medverkar närmare femtio personer i föreställningen och bakom kulisserna.

Fotot, Emporias Havsentré med konstverket Ekvilibrist i förgrunden. Konstnär, Josp Van Lieshout. Fotograf Hans Wretling