Mer mode till nya Allum

- Volt, Cubus och Nilson Group satsar på Allum

Utbudet av modebutiker ökas kraftigt i den planerade utbyggnaden av Allum. Varnergruppen satsar stort på Allum och etablerar både Cubus och det nya heta konceptet Volt, med flera kända varumärken. Dessutom nyetablerar sig Skandinaviens ledande skokoncern Nilson Group med ett stort samlat skokoncept.

Totalt innebär utbyggnaden av Allum ca 30-40 nya butiker, caféer och restauranger samt gym. Genom de nya etableringarna både breddas och fördjupas utbudet inom mode och ökar Allums konkurrenskraft. Fler kvalitetsmodebutiker är något som kunderna efterfrågat i olika kundundersökningar. Därför känns det mycket bra att kunna möta kundernas önskemål, enligt Lars Rehn, uthyrningsansvarig på Allum:

- Att Nordens främsta detaljhandelsföretag inom mode, Varnergruppen med verksamhet i nio länder, valt att satsa vidare på Allum visar att de är nöjda med utvecklingen av sina nuvarande butiker Bikbok, Carlings och Dressmann. De tror på vår satsning och vill vara med att bygga ut Allum samt öka modeutbudet för våra kunder.

Tobias Knuthson, Sverigechef för Cubus är mycket nöjd med etableringen på Allum:

- Varnergruppens positiva erfarenheter av Allum gjorde att valet var enkelt. Cubus målsättning är att växa i Sverige och därför är det strategiskt helt rätt att vi etablerar oss i ett väl utvecklat köpcentrum som Allum. Vi tror att detta kommer att bli en av våra bättre butiker med en hög snittomsättning och förhoppningsvis en topp-10 butik för oss!

Även Volts Sverigechef, Toni Collin, ser fram emot att få öppna det nya modekonceptet för män, Volt, i Allum:

- Jag ser Allum som en starkt växande marknadsplats i Göteborgsregionen. När Steen & Ström väljer att bygga ut ett redan väl etablerat köpcentrum så känns det givet för oss att kliva på projektet.

Nilson Group utökar sitt nuvarande utbud från Skopunkten och Din Sko med begränsat sortiment till att även etablera Nilson Shoes, Ecco samt fullsortiments Din Sko.

Allum har nu avtal med majoriteten av de nya hyresgästerna för den planerade utbyggnaden. Arbetet och planeringen löper på och framtidens Allum kommer att kunna erbjuda många nya spännande aktörer inom mode, skönhet, café och restaurang samt teknik, leksaker och gymverksamhet.

- Vi kommer snart kunna avslöja fler nya modebutiker, såväl internationella som lokala koncept och ett nytt vasst café- och restaurangutbud. När Allum går från 85 till en bra bit över 100 butiker jobbar vi även med att optimera helhetsupplevelsen gällande butiksmixen vilket innebär en del rockader bland de befintliga butikerna. Det ger bland annat plats för en helt ny leksaksbutik, Lekia, med både leksaker och ett brett utbud av barnvagnar samt babytillbehör, avslutar Lars Rehn.

Hela tillbyggnaden av Allum som beräknas vara färdigt hösten 2015 innebär en ny yta på drygt 14 500 kvm med ca 30-40 nya butiker, caféer och restauranger och fler parkeringsmöjligheter. Steen & Ström som äger och driver Allum räknar med ca 6,5 miljoner besökare per år när nya Allum är invigt och omsättningen ökar till ca 1,9 miljarder. Idag har Allum 33 390 kvm, 86 butiker och omsätter 1,4 miljarder. Dessutom tillkommer ca 400 nya arbetstillfällen

För bilder gå in på - www.nyaallum.se/Press

För mer information, var vänlig och kontakta

Lars Rehn          Leasing Manager            Tel +46 8 508 99 915