Modell av nya Allum och Partille Centrum ställs ut

Nu kan allmänheten ta del av hur nya Allum och Partille Centrum planeras att se ut i framtiden. En skalenlig modell samt detaljplan över Partille Centrum ställs ut på Allum med start idag (20 feb). Förbättringarna i köpcentrumet handlar främst om ett kraftigt ökat utbud av butiker inom mode, hemelektronik, restaurang/café, hem och fritid, totalt ca 35-40 butiker, samt gym. En spektakulär öppen yta i form av en amfiteater med ca 20 m högt till tak är ytterligare en av nyheterna i Allum.

Modellen av nya Partille Centrum och Allum ställs ut tillsammans med detaljplanen i en specialbyggd monter på Allums bottenplan. Här finns också information från Partille Kommun och Riksbyggen, som bygger 60 nya lägenheter på Kyrktorget. Syftet är att låta allmänheten ta del av planerna på ett lättillgängligt sätt. Övrig information kring plan- och byggprocessen finns på Partille kommuns hemsida. Till sommaren förväntas detaljplanen antas i fullmäktige och 2014 förväntas byggnationerna vara klara.

Den stora öppna amfiteatern som blir ett unikt inslag kommer ha kontakt med alla de fyra planen i nya Allum och tanken är att det ska vara en naturlig mötesplats med många sittplatser.

-   Valet ska vara fritt om man bara vill sitta och ta det lugnt, ta en fika eller prova någon aktivitet. Platsen kan även användas som scen för uppträdanden eller andra publika event och där finns plats för både sittande och stående åskådare, säger Hans Cagner, Projektansvarig för tillbyggnaden av Allum.

Allums nya entré kommer till stor del bestå av glas för att öka öppenheten mot torget och med förhoppning att även göra Kyrktorget till en mer attraktiv mötesplats. Tack vare de nya bostäderna blir det fler boende i centrum vilket förstärker tryggheten och gör torget mer levande. Anders Johansson är ansvarig projektledare på Riksbyggen som bygger de nya lägenheterna:

-          Vi vill i Partille Centrum skapa en långsiktigt hållbar och trygg boendemiljö i enlighet med våra högt ställda krav på låg energiförbrukning, god inomhusmiljö och miljömässigt bra material. Självklart är det även viktigt att bostadshusen ska harmoniera med såväl nya Allum som arkitekturen runt Kyrktorget.

Partille Kommuns vision är att Partille ska bli alltmer av en förstad istället för en förort. Utbyggnaden av Allum och Kyrktorget är en del av den visionen.

-   En del i förbättringarna är att vi tar höjd för utökning av kollektivtrafiken och förbättringar i infrastrukturen för att underlätta tillgängligheten, till exempel genom att bygga en bro över Säveån i höjd med Porthällaskolan och skapa fler parkeringsplatser. Nu byggs nya bostäder på Kyrktorget men på sikt vill vi tredubbla antalet boende i de centrala delarna av Partille, säger Björn Marklund, Samhällsbyggnadschef, Partille Kommun.

Björn Marklund syftar förutom på de mest centrala delarna av Partille även på den s k Darostomten där såväl bostäder som Idrottsarena planeras. Förutsättningarna för att lyckas med visionen är goda, inte minst tack vare det nära samarbetet mellan Steen & Ström, som äger och driver Allum, och Partille Kommun. Båda aktörer är mycket nöjda med utfallet av satsningen på Allum som byggdes 2006. Prognoserna vad gäller besökare har överträffats kraftigt. Nya Allum kommer att innehålla 30-40 nya butiker med fokus på mer mode, heminredning, hemelektronik samt fler restauranger och caféer. Hittills har intresset varit stort från nya och befintliga hyresgäster.

-   Många av våra befintliga hyresgäster har visat intresse att utöka sina lokaler och vi har även långtgående diskussioner med såväl internationella kedjor som lokala och regionala aktörer, avslutar Hans Cagner.

Allum ägs och drivs av Steen & Ström.

Faktaruta tillbyggnaden av Allum

• 14 500 kvm
  • ca 30-40 nya butiker, caféer och restauranger
  • Byggstart planerad till hösten 2012
  • Invigning planerad till 2014
  • Nytt P-hus
  • Besöksprognos 2015: ca 6,5 miljoner
  • Omsättningsprognos 2015: ca 1,9 miljarder

Allum idag

• Butiksyta: 33 390 kvm
  • Ägare och förvaltare: Steen & Ström Sverige AB
  • Butiker: 86
  • Omsättning 2011: 1,4 miljarder kronor
  • Besökare 2011: Cirka 5,6 miljoner

Fakta Bostäder

• Ca 65 nya bostäder som upplåts med bostadsrätt
  • Byggstart planerad till sommar 2013

För bilder gå in på www.allum.se   - under Allum Expanderar / Press

För mer information vänligen kontakta;

Hans Cagner, Development Manager, Steen & Ström
08-508 99 908, 0709-66 43 03,  hans.cagner@steenstrom.com

Björn Marklund, Samhällsbyggnadschef Partille Kommun:
031-792 17 02, 0709-93 10 02, bjorn.marklund@partille.se

Anders Johansson, Projektledare, Riksbyggen:
031-704 68 56, 0702 – 88 41 02, anders.c.johansson@riksbyggen.se

• amfiteater
  • mode
  • framtid
  • partille
  • kyrktorget
  • allum
  • butiker
  • detaljplan

Steen & Ström är Skandinaviens ledande köpcentrumföretag. Vi äger och driver 42 köpcentrum och omsätter 39 miljarder kronor. I Sverige äger vi 10 köpcentrum och har fler ut- och nybyggnadsprojekt.