Nu öppnar Galleria Boulevard i hjärtat av Kristianstad!

Shoppingstaden Kristianstads butiksutbud ökar ytterligare när första etappen av Galleria Boulevard öppnar fredagen den 25 oktober. Till gallerian hör även ett strategiskt beläget parkeringshus som tillför över 1000 parkeringsplatser till stadskärnan. Något som är efterlängtat av både handlare och besökare i city. Första etappen av den nya citygallerian rymmer nya lokaler för drygt 15 butiker, varav Dressmann XL, Tele2 och Zizzi är helt nya för staden. Stora ankarhyresgäster såsom Clas Ohlson, Stadium, Systembolaget samt Coop säkrar ett starkt kundflöde.

Gallerian har ritats av Charlotte Kristensson på Fojab Arkitekter. När den står helt klar kommer den att innehålla cirka 70 butiker, caféer och restauranger, en biograf med sex salonger samt ett hundratal bostäder. Butiker som har tecknat kontrakt för gallerians andra etapp är bland annat Cassels, Espresso House, Gina Tricot, Kicks, Kids & Friends, Joy, Panduro Hobby, Uniform och Yöövs Frozen Yoghurt.

Konsumentföreningen Kristianstad-Blekinge, KBK, investerar stort i sin nya koncept-butik Coop City som har ett starkt fokus på högkvalitativa färskvaror med 40 meter manuell försäljning av hängmörat kött, fisk & skaldjur, färdiglagat, ost, chark och delikatesser samt bröd och bakverk från eget bageri.

Nya Bio Kosmorama kommer att utgöra basen i den restaurang- och nöjesmix som kommer bli den andra etappens kännemärke. Kvällsöppna restauranger och caféer med uteserveringar kommer att bidra till att göra stadskärnan mer levande och trivsam att vara i.

- Ur ett stadsplaneringsperspektiv har det varit viktigt att öppna upp staden och skapa en ny entré mot kulturkvarteren öster om kanalen, säger stadsarkitekt Ylva Pershaf.

Att stärka Kristianstad som shoppingstad och vidareutveckla en levande stadskärna har varit den gemensamma utgångspunkten för kommunen och Steen & Ström i detta cityprojekt.

- Där varor och människor möts uppstår handel och där människor slår sig ner skapas städer, så har det varit sedan urminnes tider. Vi vill ge människor en anledning att ta sig till city och att vistas där även kvällstid, det gör att kommersiella intressen går hand i hand med stadsutveckling, menar Wilner Anderson, VD för Steen & Ström.

Projektteamet arbetar nu med en översyn av antalet etapper och delöppningar för den resterande delen av gallerian. Att dela upp projektet i tre etapper istället för de tidigare två möjliggör att projektet kan hålla den ursprungliga tidplanen med en delöppning i oktober 2014. Diskussioner förs med ett antal intresserade bostadsexploatörer för kvarter C och ambitionen är att sammanlägga byggandet av gallerians tredje och sista etapp med bostäderna på dess tak.

För mer information, var vänlig kontakta:

Ylva Pershaf              Stadsarkitekt                                      Tel +46 44 13 52 44
                                  Kristianstads kommun

Wilner Anderson       VD Steen & Ström Sverige                 Tel +46 8 508 99 909
Jeanette Sällström    Leasing Manager                                Tel +46 8 508 99 963
Lars Ingendoh           Development Manager                       Tel +46 8 508 99 988

Projekt Galleria Boulevard omfattar totalt ca 86 000 kvm och kommer med sina ca 28 000 kvm handel att innehålla ungefär 70 butiker. Gallerians första etapp som öppnar 25 oktober innehåller ett parkeringshus med 1100 platser och nya lokaler för Domushusets befintliga butiker samt ett mindre antal nytillkomna butiker. Investeringen beräknas till drygt en miljard kronor. Läs mer på galleriaboulevard.se