Steen & Ström förstärker satsningen i Skandinavien

Steen & Ström har tillförts NOK 1,6 miljarder i ny likviditet till sin satsning på utveckling i Skandinavien. Kapitalförstärkningen bekräftar ägarnas satsning på Steen & Ström och den skandinaviska köpcentrummarknaden.

Steen & Ströms ägare, det franska köpcentrumföretaget Klépierre (56,1%) och den holländska pensionsfonden ABP (43,9%), har genomfört en emission som tillför ny likviditet till koncernen. Ökat egenkapital i företaget efter kapitalförnyelse blir NOK 1,1 miljarder. Samtidigt löses en skuld på NOK 0,5 miljarder.

Med dagens 44 köpcentrum i Skandinavien, har Steen & Ström en stark position i Norge, Sverige och Danmark och är den aktör som tydligast definierat Skandinavien som sin hemmamarknad. Steen & Ströms ägare har solida finansiella muskler som ger stora möjligheter. Ökningen av kapitalet bekräftar ägarnas satsning på företaget och den skandinaviska köpcentrummarknaden och ger en bra utgångspunkt för fortsatt expansion.

– Ett offensivt program för investeringar, uppgraderingar och förnyelser är lagt för att leva upp till kundernas förväntningar på stimulerande handelsupplevelser. Steen & Ström skall investera NOK 1,5 – 3,0 miljarder årligen i den skandinaviska marknaden, säger Jan Ove Holmen, CEO, Steen & Strøm AS.

Överordnat fokus är att bidra till en god stadsutveckling på de lokala marknader där Steen & Ström finns. Flera av de befintliga köpcentrumen och de nya projekten har en viktig roll i samhället. Strategin innebär att bli tydligare på den lokala marknaden, visa på fördelarna och att bli ännu mer konkurrenskraftiga.

Större projekt i Sverige är:

Emporia i Malmö: I Skandinaviens mest expansiva område byggs Skandinaviens främsta handelsdestination med internationell karaktär. 76 000 kvm handel som öppnar 2012.

Mölndal Centrum: Ett nytt landmärke och en knutpunkt 7 km söder om Göteborg. Stadsutveckling med bibliotek, mötesplatser, caféer, restauranger och butiker.

Östra Centrum, Kristianstad: Planer för ett helt nytt stadscentrum mitt i Kristianstad med butiker, caféer och restauranger.

Wäfveriet i Borås: Satsning på utveckling av Borås Wäfveriers gamla lokaler invid Viskan till ett spännande citycenter.

Allum i Partille: Utbyggnad av Allum och Kyrktorget i Partille med ca 10 000 kvm i samverkan med Partille kommun

Torp Köpcentrum: Utbyggnad av Torp Köpcentrum i Uddevalla genom sammanbyggnad av två handelsfastigheter samt en uppfräschning av befintliga handelsytor.

För mer information, var vänlig och kontakta

Wilner Anderson                 Country Manager                tel +46 8 508 99 909
Jan Ove Holmen                 CEO, Steen & Strøm AS      tel +47 23 21 35 00

Steen & Ström Sverige AB är en del av Steen & Ström AS, Skandinaviens ledande köpcentrumföretag.  Vi driver idag 44 köpcentrum i Norge, Sverige och Danmark med en sammanlagd årsomsättning på mer än 45 miljarder SEK. I Sverige äger vi nio centrum och har flera pågående utvecklingsprojekt. Mer information hittar du på www.steenstrom.com

• skandinavien
  • torp köpcentrum
  • allum
  • wäfveriet
  • östra centrum
  • mölndal centrum
  • emporia
  • investering
  • utveckling
  • kapitalförstärkning
  • emission
  • likviditet

Steen & Ström är Skandinaviens ledande köpcentrumföretag. Vi äger och driver 44 köpcentrum och omsätter över 45 miljarder kronor. I Sverige äger vi 9 köpcentrum och har fler ut- och nybyggnadsprojekt.