Tryggare shopping när Steen & Ströms köpcentrum blir hjärtsäkra zoner

Varje år inträffar cirka 100 hjärtstopp i svenska köpcentrum. På söndag blir Steen & Ströms köpcentrum runt om i landet hjärtsäkra zoner som en del i kampanjen Hjärtsäkra Sverige. Med hjärtstartare på plats och personal som har utbildats i hjärt-lungräddning ökar säkerheten för miljoner besökare i Steen & Ströms köpcentrum.

– När någon råkar ut för plötsligt hjärtstopp räknas varje minut. Om fler gallerior installerar hjärtstartare och utbildar personalen ökar chansen att överleva för den som drabbas, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Som en del av kampanjen Hjärtsäkra Sverige, initierad av Hjärt-Lungfonden i samarbete med AFA Försäkringar och Bliwa Livförsäkring, har Steen & Ströms köpcentrum fått Hjärt-Lungfondens kvalitetsstämpel Hjärtsäker zon. Bakgrunden är att Steen & Ström har installerat hjärtstartare i alla köpcentrum och utbildat sin egen personal i hjärt-lungräddning.

– För oss är det självklart att hjärtsäkra våra köpcentrum för att kunderna ska känna sig så trygga som möjligt. Vi vill göra en positiv samhällsinsats och bidra till att rädda liv, säger Charles Larsson, Marketing Director för Steen & Ström.

Varje år drabbas 10 000 personer i Sverige av hjärtstopp. För att få igång ett hjärta som har stannat behövs hjärt-lungräddning och en hjärtstartare inom 180 sekunder. Hjärtstartare är självinstruerande och enkla att använda.

Målen med kampanjen, som pågår till och med 2015, är bland annat att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp.

Under vecka 39 den 23-29 september pågår en utställning om Hjärt och Lungräddning i samtliga Steen & Ströms köpcentrum. Kampanjen avslutas söndagen den 29 september som också är World Heart Day med demonstration av hjärt-lungräddning och av hjärtstartare i alla Steen & Ströms köpcentrum.
Köpcentrum som blir hjärtsäkra zoner

Allum, Partille Galleria Boulevard, Kristianstad (under hösten 2014) Emporia, Malmö Etage, Trollhättan Familia, Hyllinge Kupolen, Borlänge Marieberg Galleria, Örebro Mirum Galleria, Norrköping Mitt i City, Karlstad Sollentuna Centrum, Sollentuna Torp Köpcentrum, Uddevalla

Pressbilder Hjärt & Lungfonden

Anna Sjödin, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 08-566 242 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se