10 tips mot spam

Hela tiden kommer nya indikationer på att andelen spam nått skyhöga nivåer. En bra bit över 90% av all e-post är rent skräp som cirkulerar på internet. De problem detta orsakar är mycket omfattande för såväl leverantörer som användare av e-post. Symptomen för användaren är ofta bara toppen av ett isberg med problem. Alla från det lilla företaget till stora internetleverantörer har svårt att hantera spam och oönskad e-post. I slutändan orsakar den ökade kostnader och tvingar företagen att investera i dyra och ofta komplexa e-postsystem.

"Eftersom spamnivåerna är så höga innebär det alltså att alla system som hanterar e-post måste byggas och dimensioneras mest för att hantera skräp. Resultatet av detta blir att man måste ha mycket sofistikerade system som inte bara stoppar alla spammet, utan även verktyg för att hantera flöden och rapporter.", säger Thelberg, VD på Stej. Stej är ett Svenskt företag som arbetar med e-postsäkerhet och då framförallt system för att förhindra spam och virus.

Så lätt hamnar din e-postadress i orätt händer
Det är inte lätt att skydda sig mot att få spam och virus. Eftersom din e-postadress sprids till dina kontakter och dessa sprider den vidare i sin tur osv, så förlorar du direkt kontrollen över vem som har din e-postadress. Förr eller senare hamnar den i orätta händer och spam börjar välla in. Ofta använder sig spammarna av "spindlar" som systematiskt går över webbplatser via länkar och snappar upp e-postadresser. Det är också vanligt att spammarna använder olika typer av trojaner som samlar upp e-postadresser. Så även om du är försiktig med din e-postadress så kan man säga att den förr eller senare hamnar i ett spamregister.

10 tips för hantering av spam
Eftersom spam är här för att stanna, även om den till viss del förändrar form och målgrupp, så måste man som e-postanvändare tänka på ett antal saker. Har du ett bra skydd mot skräpet sparar du tid och därmed pengar och dessutom minskar du risken för olika typer av intrång som kan skada din affärsverksamhet. I större organisationer kan rätt sätt att hantera spam bespara företaget hundra tusentals kronor, eller rent av miljonbelopp, varje år.

1. Först och främst behöver du ett spamfilter som även skyddar mot virus, phishing (nätfiske) och liknande skräppost. Spamfiltret bör separeras så mycket som möjligt från din dator eller e-postserver för att minska säkerhetsriskerna.

2. Se till att spamfiltret utnyttjar moderna tekniker såsom grålistning och RBL:er.

3. Se till att den tjänst du använder erbjuder bra flöden för att hantera spammet, så du enkelt och snabbt kan kontrollera att inga legitima e-postmeddelanden stoppats. Ju större företaget är desto större krav ställs på hantering och flöden.

4. Ställ krav på att du själv skall kunna göra inställningar för hur strikt spamfiltret skall vara. Olika personer har olika behov och därför det viktigt att kunna göra individuella inställningar. Hos många leverantörer, såsom webbhotell, blir du låst till att använda deras generella inställningar.

5. Hantera din e-postadress med försiktighet. Öppna inte eller svara på e-postmeddelanden där avsändaren verkar misstänkt.

6. Öppna aldrig bifogade filer som skickats med ett e-postmeddelande från en okänd avsändare.

7. Håll ditt operativsystem och dina program uppdaterade.

8. Ha ett virusprogram i din dator. Det finns bra virusprogram som är gratis, t ex från AVG (http://www.avg.com).

9. Rensa datorn från elakartade filer så ofta du kan, t ex Ad-Aware (http://www.lavasoft.de/products/ad_aware_free.php) erbjuder bra gratisprogram för detta.

10. Och till sist, använd sunt förnuft. Det gör att du slipper många problem!

Mer information och vanliga frågor och svar finns på www.stej.se/support.

• Datorer, datateknik, programvaror

Stefan Thelberg