IL Recycling - nu ett bolag inom Stena

Stena stärker sin roll som ledande inom återvinning i Sverige genom förvärvet av IL Recycling. Konkurrensverket har godkänt affären och den 30 juni undertecknades avtalet.

- Vi är mycket nöjda med affären som är strategiskt viktig för Stena. Genom förvärvet förstärker vi vårt helhetserbjudande och kan erbjuda kunderna flera innovativa lösningar. IL Recycling har lång erfarenhet av pappersåtervinning, där bolaget har försett pappersindustrin med återvunnet material som råvara, säger Staffan Persson, VD för Stena Recycling AB.

IL Recycling har ca 700 medarbetare och finns etablerade på flera orter i Sverige och i Polen. Bolaget återvinner bl a material från kontor, handeln och fastigheter.

- Det är glädjande att vi fått beslutet från Konkurrensverket och att affären nu kan stängas. Detta blir en spännande förändring för IL Recycling där vi känner oss övertygade om att Stena blir en ekonomiskt trygg och långsiktig ägare åt IL Recycling, säger Lars-Gunnar Almryd, VD & Koncernchef, IL Recycling.

Vid frågor kontakta:
Staffan Persson, VD Stena Recycling AB, tel 010-445 8013
Lars-Gunnar Almryd, VD & Koncernchef för IL Recyclingkoncernen, tel +46 706 519 379