Stena Recycling i Timrå investerar i ny kraftfull sax

Investeringen i den nya saxen är ett led i en långsiktig nationell satsning på modern produktionsteknik. De kommande två åren ska fler nya saxar etableras på olika orter i Sverige. Med de nya saxarna kan bolaget återvinna ytterligare 150 000 – 200 000 ton mer material per år och då varje ton återvunnet järn sparar över ett ton koldioxidutsläpp, bidrar de nya saxarna med stor miljönytta.

- Det här är den andra nya saxen i år som vi installerar och det känns bra att det sker här i Timrå, på vår största anläggning i norra Sverige. Investeringen i nya saxar är ett led i bolagets satsning på att modernisera och effektivisera järn- och metallåtervinningen för att på bästa sätt kunna leverera mer råmaterial till svensk industri, säger Staffan Persson, VD på Stena Recycling AB.

Saxen i Timrå är eldriven och betydligt mer energieffektiv än den äldre och nu borttagna gamla saxen. Anläggningen hanterar drygt 35 000 ton material per år och genom effektiva transporter, i huvudsak via tåg då filialen har järnvägsspår, kan kunder inom ett stort upptagningsområde förses med återvunna metaller. Att mer och större material kan återvinnas på plats och inte behöver fraktas för vidare bearbetning innebär också att åtskilliga tunga transporter kan undvikas och därmed en minskning av miljöpåverkan, något som bolaget alltid strävar efter.

- Vår nya sax kan pressa och klippa fyra gånger så mycket skrot per dygn i jämförelse med tidigare. Vi kan också klippa kraftigare konstruktioner. Det ökar vår flexibilitet markant och vi har nu större möjlighet att anpassa materialet till våra kunders önskemål och behov, säger Pernilla Björkenäs, filialchef i Timrå.

Saxen, som levereras av Metso väger 320 ton och har en 17 meter hög kran. Den har nu testkörts under en period och med gott resultat.

Den 7 oktober sker den officiella invigningen av saxen och den tas i bruk direkt.

För mer information: Kontakta Pernilla Björkenäs, filialchef Timrå, tel 010-445 6679

Stena Recycling AB i Timrå
* Totalleverantör av återvunnet material. På filialen sker klippning, sortering och omlastning av skrot, hantering och sortering av farligt avfall och andra materialslag samt utbildning i avfallshantering
* På anläggningen arbetar 15 personer