Stena Recycling ökar återvinningen med storsatsning på nya saxar

Stena Recycling har inlett en stor satsning på nya saxar för bearbetning av metallskrot. Den första är redan installerad och i full produktion på företagets anläggning i Skövde. De kommande två åren ska ytterligare fyra nya saxar placeras på olika orter i Sverige.
Med kapacitet att bearbeta större volymer än tidigare kan mer råmaterial levereras till gjuterier och stålverk både i Sverige och på andra marknader. Saxarna levereras av Metso.

– Det här blir ett stort lyft för vår produktionsapparat med nya högkvalitativa och energieffektiva maskiner från Metso som har Europas bästa saxar. Kort sagt en kraftinjektion i svensk återvinningskapacitet, säger Staffan Persson, VD på Stena Recycling AB, Sveriges ledande återvinningsbolag med uppemot 100 anläggningar över hela landet.

Stena Recycling och Metso har ingått ett partnerskap för att säkra att utrustningen blir den mest optimerade för varje anläggning. Att samarbetet är framgångsrikt har visat sig i Skövde där den första Metso EtaCut-saxen redan är installerad och satt i produktion med gott resultat. Maskinen visades upp inför en imponerad publik vid en invigningsceremoni i januari. Effektiviteten blev tydlig när saxen matades - inför den samlade publiken - med stora stålstycken som snabbt pressades och klipptes till rätt storlek.

De nya saxarna har en markant högre kapacitet jämfört med de gamla som har flera decennier på nacken. I Skövde ökade kapaciteten med 400 procent. Den totala kapacitetsökningen ligger i spannet 150 000 till 200 000 ton per år när hela saxutbyggnaden är klar.

– Ökad kapacitet betyder att vi står rustade för framtiden och kan ta hand om större volymer från våra kunder. Det betyder att vi kan återföra mer råmaterial tillbaka till kretsloppet och in i nyproduktion. Ökad återvinning ger också mer miljönytta. Återvinningen av ett ton järn sparar över ett ton koldioxidutsläpp. Med en årsproduktion på flera hundra tusen ton ger metallåtervinningen en enorm miljönytta.

Materialet som bearbetas i de nya saxarna tryggar leveranserna av skrotråvara till smältverk och gjuterier i Sverige, men också på andra marknader. De återvunna metallerna blir bland annat till nya motordelar och andra detaljer i fordonsindustrin.

– Stena har återvunnit järn- och metallskrot sedan 1939. Vi har alltid strävat efter att ha en stark produktionsapparat. Vårt mål är att leda utvecklingen av återvinningsteknik i Sverige. Med den här satsningen visar vi att vi tar vårt uppdrag på allvar.

Åsa Berndtson, informationschef Stena Recycling, Tel 010-445 20 36

• skrot
  • skrotsax

Stena Recycling AB är Sveriges ledande återvinningsbolag med närmare 100 anläggningar, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder, och med drygt 1 000 anställda. Vår verksamhet, som grundades 1939 av Sten A Olsson, har vuxit till en hantering av 2,5 miljoner ton återvinningsmaterial årligen. Vår målsättning är att förädla materialet till ny råvara på klokaste sätt, samt att bidra till miljönytta och en stark ekonomi för våra kunder. Stena Recycling är en del av Stenasfären och ingår i Stena Metallkoncernen, som bedriver verksamhet på cirka 220 platser i 11 länder. Läs mer på www.stenarecycling.se