Stena Recycling övertar återvinningsanläggning

Som ett led i ytterligare satsning på återvinningsverksamheten har Stena Recycling övertagit IL Recyclings anläggning strategiskt placerad i Gävle hamn. Med detta kan Stena Recyclings nuvarande metallåtervinning i Gävle flyttas och utökas.

Stena Recycling bedriver sedan tidigare både metallåtervinning och pappersåtervinning i Gävle. För att kunna utöka metallåtervinningen och få mer flexibilitet i leverans av återvunnen råvara, har bolaget beslutat att flytta sin nuvarande järn- och metallverksamhet i centrala Gävle till Gävle hamn.
    – Vi satsar på vår metallåtervinning och att ta över en befintlig återvinningsanläggning i hamnen är i rätt riktning med allt vad det innebär i form av tillgänglighet och flexibilitet. Vi har sökt efter möjligheter att utöka verksamheten i Gävle så detta kom lägligt, säger Staffan Persson, VD på det ledande återvinningsbolaget Stena Recycling AB.

Avtalet börjar gälla den 1 december 2013. Efter flytten sker avyttring av Stena Recyclings nuvarande anläggning för metallåtervinning i Gävle.

Christian Berg, Divisionschef Norr/Väst, Stena Recycling AB, tel. 010-445 8411
Annette Björklund, Kommunikationschef, Stena Recycling AB, tel. 0723-70 10 17, annette.bjorklund@stenarecycling.se

• skrot
  • järn och metall