Aivars Taurins till Stena Line

Den 28 januari började Aivars Taurins på Stena Line som Regional Director för Baltikum, Ryssland och CIS-länderna (före detta Sovjetunionen, bland andra Kazakstan, Vitryssland, Kirgisitan och Uzbekistan). Tidigare var han VD för DB Schenker i Lettland.

- Det är mycket spännande att börja på Stena Line. Bolaget befinner sig i en intressant utvecklingsfas med ökat fokus på fraktverksamheten. Det faktum att Stena Line dessutom har höga ambitioner för den här regionen gör det än mer spännande. Jag har lång och bred erfarenhet från logistiksektorn som gör innebär en fördel i min nya roll, säger Aivars Taurins.

Aivars har arbetat för DB Schenker under 17 år i olika roller och projekt. Exempelvis ansvarade han för att introducera det första 24-timmars fraktdistributionssystemet i Baltikum, han har också startat en direktlänk för containrar från Kina och han har även varit ansvarig för den första järnvägshamnen i Baltikum. Under de senaste åren har han haft rollen som VD för DB Schenker i Lettland och har samtidigt varit ansvarig för järnvägsservicen inom DB Schenker Rail i Lettland. Under de senaste 15 åren har han också varit ordförande i ”Latvian Logistics association” ochb ”Latvian Supply Chain Cluster”.

- Vi är väldigt glada att så erfaren och kompetent person som Aivars har beslutat sig för att bli en del av Stena Line. Baltikum, Ryssland och CIS-länderna är stora och mycket viktiga marknader för oss och som kommer att betyda mycket för företagets utveckling framåt. Och med Aivars som kommer att leda arbetet på dessa marknader är jag övertygad om att vi kommer att få en framgångsrik resan, säger Björn Petrusson, Group Freight Director på Stena Line.

- Fraktverksamheten är ett strategiskt och prioriterat område för Stena Line och vårt mål är att utvecklas och växa inom frakt och logistik. Marknaderna i Baltikum och österut har mycket stor potential med snabbt växande ekonomier och privat konsumtion. Baserat på detta kommer vi att satsa mycket på att vår verksamhet ska bli framgångsrik på dessa marknader.

Vid sidan om sin roll som Regional Director kommer Aivars Taurins även att förstärka Stena Lines Group Freight Management Team med sin kunskap om frakt och logistik.

• baltikum
  • frakt