Stena Line Sveriges tredje mest digitala företag

Mediabyrån Starcom har precis genomfört sin ”Digital Health Check” på 263 Skandinaviska bolag. Dagens Media rapporterar om att Stena Line delar den hedrande tredjeplatsen tillsammans med IKEA efter Telia och Ving.

- Det är oerhört roligt och inspirerande. Vi ser ännu ingen inbromsning på den överflyttning som sker till digitala kanaler inom såväl marknadsföring som bokning och kunddialog.  Analysen visar att vi är på rätt väg mot den världsklassnivå vi eftersträvar, säger Anders Hellberg, Group Online Manager på Stena Line.

Analysen fokuserar på företagens digitala närvaro och aktiviteter och spände över totalt 30 områden.

- De tittar på vad vi gör och inte gör, var vi finns och inte finns, samt hur vi engagerar och presterar i digitala kontaktytor, exempelvis vår webbplats, mobilwebb- och app, chat, Facebook, Twitter och bannermarknadsföring, säger Anders Hellberg.

På den svenska marknaden sker mer än 60 procent av Stena Lines bokningar digitalt, vilket kan jämföras med knappt 50 procent för bara två år sedan. Även närvaron i sociala medier ökar lavinartat.

- För två år sedan nämndes Stena Line tre gånger per dag i sociala kanaler. I dagsläget nämns vi fem gånger så ofta, säger Anders Hellberg.