Bra bil är viktigaste faktorn för lyckad semester tycker svenskarna - som helst kör Volvo

En ny undersökning från Stena Line visar att 59 procent av svenskarna planerar en bilsemester i år. Och den viktigaste faktorn för en lyckad semester är en bra bil menar svenskarna som har Volvo som favoritbil på bilsemestern.

­När svenskarna får rangordna sin favoritbil till bilsemestern hamnar Volvo på överlägsen första plats med 20 procent av rösterna. Tvåa kommer BMW, följt av Audi, Saab och Toyota. Stena Line har i samarbete med undersökningsföretaget ScandInfo undersökt 1048 vuxna svenskars inställning till resor och turism i rapporten Stena Lines Resebarometer.

Enligt undersökningen är bilen mycket viktig för hur lyckad semestern ska bli. Hela 87 procent uppger att en bra bil tillhör de viktigaste faktorerna för en lyckad bilsemester. Tvåa på listan kommer bra vägar med 68 procent, följt av god mat med 65 procent. Bra boende anser 57 procent tillhöra de viktigaste faktorerna för en lyckad bilsemester, medan 54 procent pekar på vikten av fint väder.

- Vi märker av en stor efterfrågan på bilsemester just nu och vet av erfarenhet att resor med färja och bil ökar i lågkonjunktur. Det är ett fritt och bekvämt resesätt där man själv bestämmer både takt, budget och resans längd, säger Charlotte Ljunggren, linjechef för Stena Lines linjer mellan Sverige och Danmark.

En majoritet av svenskarna planerar en bilsemester i sommar. Destinationen som lockar mer än andra för semester med bil är Danmark, som får 16 procent av svaren, följt av Italien, Tyskland och Frankrike. Starkast ställning har Danmark bland barnfamiljerna, där 20 procent anger landet som favoritresmål.

- Danmark är ett utmärkt resmål eftersom det är enkelt att åka dit och ta sig runt och man hinner med mängder av aktiviteter på ganska kort tid. För barnfamiljerna är Danmark en pärla, säger Charlotte Ljunggren.

Undersökningen genomfördes under februari månad 2009 och har temat "bilsemester". Den visar att semesterformen har en mycket stark position bland turistande svenskar. Nästan nio av tio (88 procent) har varit eller kan tänka sig att åka på bilsemester. Och nästan sex av tio, 59 procent, planerar en resa redan i sommar. Bland barnfamiljerna är intresset ännu större och 79 procent planerar att ta med bilen på semesterresan.

Fakta Stena Lines Resebarometer om bilsemester

Populäraste resmål vid bilsemester i Europa:

1. Danmark

2. Italien

3. Tyskland

4. Frankrike

5. Norge

Fördelar med bil på semestern:

1. Frihet att röra mig

2. Se och uppleva mycket på vägen

3. Möjlighet att packa hur mycket man vill

4. Enkelt sätt att resa med barn

5. Bekvämt

Bilmärke som man helst vill ha under bilsemestern

1. Volvo

2. BMW

3. Audi

4. Saab

5. Toyota

Viktigaste faktorer för en lyckad bilsemester

1. Bra bil

2. Bra och säkra vägar

3. God mat

4. Bra Boende

5. Fint väder

Stena Line, Göteborg, 25 maj 2009

För mer information och bilder, kontakta Martin Ahlgren, ansvarig för Stena Lines Resebarometer, på telefon 031-85 85 79 eller 0704-85 85 79, e-post: martin.ahlgren@stenaline.com.

• semester
  • bilsemester