Miljardinvesteringar tar färjeresandet till ny nivå

Stena Line gör nu storsatsningar på tre strategiskt viktiga linjer. Världens största färjor introduceras under sommaren och hösten på linjen Hoek van Holland-Harwich. Till Göteborg-Kiel flyttas de mycket moderna Stena Hollandica och Stena Britannica som ersätter de nuvarande fyra fartygen som idag trafikerar Göteborg - Tyskland. Fartygen Stena Germanica och Stena Scandinavica kommer att uppgraderas och flyttas till Karlskrona-Gdynia. Totalt, inklusive bygget av Superferries, uppgår värdet på satsningen till drygt 8 miljarder kronor varav investeringen i fartyg uppgår till 5 miljarder kronor.

För drygt två år sedan startades bygget av två Superferries på varvet i tyska Wismar och i maj i år är det dags för den första färjan att tas i trafik mellan Hoek van Holland och Harwich.

– Vi är i framkant när det gäller fartygsutveckling och det är ett oerhört spännande år vi har framför oss. Vi genomför tre mycket stora satsningar på tre strategiskt viktiga linjer. Vi är övertygade om att det här kommer att bli mycket bra för våra kunder och något som kommer att stimulera både resande och frakt på våra linjer, säger Stena Lines VD Gunnar Blomdahl.

De två Superferries som byggs i Wismar är banbrytande med sin storlek, sina ombordmiljöer, energieffektivitet, lastkapacitet och effektiva lastnings- samt lossningsmöjligheter. Den första superfärjan levereras till linjen Hoek van Holland – Harwich i maj och den andra under hösten.

I samband med att fartygen byts ut på Hoek van Holland-Harwich blir det en positiv dominoeffekt som lyfter den skandinaviska verksamheten där såväl Göteborg-Kiel, som Karlskrona-Gdynia får större och mer moderna fartyg. På linjen Göteborg-Kiel innebär förändringen att trafiken kommer att samordnas med Göteborg-Travemünde då två fartyg ersätter de nuvarande fyra som är i trafik mellan Göteborg och Tyskland. Eftersom fartygen är större än de nuvarande innebär detta att den totala lastkapaciteten bibehålls, samtidigt som miljövinsterna är tydliga. Exempelvis minskar CO2-utsläppen med cirka 30 procent.

– Vi investerar för att bli mer effektiva och för att öka konkurrenskraften. Alla linjer får nya och förbättrade fartyg med mer attraktiva restauranger, hytter, barer och andra spännande upplevelser. Med de nya fartygen kan vi erbjuda ökat utbud och bättre service för båda våra verksamhetsområden – passagerare och frakt, säger Gunnar Blomdahl.

Fakta om fartygsflytten:

Nuvarande Stena Hollandica och Stena Britannica, som idag trafikerar Hoek van Holland-Harwich, kommer, när Superferries levereras, successivt att flyttas till linjen Göteborg-Kiel och ersätta färjorna Stena Germanica och Stena Scandinavica. Successivt flyttas Stena Germanica och Stena Scandinavica vidare till linjen Karlskrona-Gdynia och ersätter där Stena Baltica och chartrade Finnarrow.

Stena Line, Göteborg, 9 mars 2010

För mer information kontakta Stena Lines VD Gunnar Blomdahl, 031-85 83 20 eller informationschef

Joakim Kenndal på telefon 031-85 81 80 alt 0704-85 85 55.

• gunnar blomdahl
  • investering