Sembo och DTF samlas i gemensamt bolag

Stena Line samlar all sin researrangörsverksamhet i ett bolag, Stena Line Travel Group. I det nya bolaget kommer flera olika varumärken att ingå och målet är att bli en av Europas ledande researrangörer. Totalt kommer verksamheten att omsätta över
1,1 miljarder kronor och erbjuda boende i över 100 länder.

Stena Line har under de senaste åren förvärvat den svenska researrangören Sembo och under förra året förvärvades den danska resekoncernen DTF Travel Group med verksamhet både i Danmark och i Tyskland. Syftet med förvärven är att kunna erbjuda kunderna ett bredare utbud av boenden i kombination med färjeresan, samt att etablera sig på nya marknader för att bredda verksamheten.

– Vi samlar nu verksamheten i ett bolag med ett tydligt mål att expandera vår verksamhet i Europa, säger Gunnar Blomdahl, VD för Stena Line.

Genom att samla bolagen under en hatt skapas en större flexibilitet för kunderna som både kan välja mellan olika typer av boenden och transportsätt.

– Det finns idag ingen researrangör som kan erbjuda den valfrihet vi har, säger Jari Virtanen, VD för Stena Line Travel Group. Kunden kan själv kombinera ihop olika alternativ av boende som t ex hotell, lägenhet eller hus och samtidigt välja mellan färja, bil eller flyg för att ta sig till destinationen.

Ett av det nya bolagets fokus kommer att vara att utveckla bilsemestersegmentet. Under de senaste åren har intresset för att upptäcka Europa med bil ökat samtidigt som kunderna själva vill ha flexibilitet att boka boende på vägen.

– Vi är redan idag marknadsledande i Norden på ”bilsemester” och vår ambition är att växa inom detta segment ute i Europa, säger Jari Virtanen.

Stena Line Travel Group kommer att ha cirka 720 000 kunder som kan välja mellan 55 000 olika boenden i över 100 länder. Totalt har Stena Line Travel Group ca 150 anställda. Verksamheten kommer även fortsättningsvis att bedrivas under respektive varumärken som är Sembo och Flygbiljetter.se i Sverige, DTF Travel , Best Travel,  Nemrejse. dk  i Danmark samt FeriDE  i Tyskland.

Helsingborg

3 maj, 2012

För ytterligare information kontakta Jari Virtanen, VD, Stena Line Travel Group på telefon 0708- 19 59 66.

• sembo
  • dtf